Tuesday, March 24, 2015

SURAT KPD PM TT HUDUD





1504 Persiaran Kulim Golf, Kulim Golh @ Country Resort,
09000 Kulim, Kedah, Malaysia. Tel.04.4031871. Faks.04-4080035



Dengan Potlaju 



23 Mac, 2015.



  

Yang Amat Berhormat

Dato’ Sri Mohd. Najib Abdul Razak

Perdana Menteri Malaysia
,
Blok Utama Bangunan Perdana Putera,

Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan

62502 Putrajaya, Malaysia.
Tuan Perdana Menteri,
Hukum Hudud

            Dengan ringkasnya, saya menulis ini untuk menarik perhatian Tuan kepada beberapa perkara tentang apa yang dipanggil Hukum Hudud:-
            Pertama, hukum ini tiada disebut dalam Quran. Perkataan hududu’l-Lah disebut dalam Quran 14 kali. Tiada satu pun merujuk kepada apa yang dikatakan oleh sesetengah ahli hukum Islam sebagai hukuman tetap. Maknanya yang sebenar, ‘sempadan Allah’, yakni tiap perbuatan ada satu sempadan yang tidak boleh dilampaui. Umpamanya, tiap orang yang normal kena bekerja. Mudarat kalau ia tidak bekerja; tetapi kalau ia bekerja terlalu kuat, mudarat juga. Demikian bagi semua perbuatan. Wujud satu sempadan yang tidak boleh dilampaui.
            Kedua, perintah Tuhan yang utama dalam Quran bagi semua hakim supaya menghukum dengan adil. 
            Ketiga, tiada hukuman yang tetap, apa lagi yang kejam, zalim dan ketinggalan zaman. Hukuman bergantung kepada jenayah yang dilakukan, kepada keadaan penjenayah, dan kepada budi-bicara hakim. Jadi, tidak logik ada hukuman yang tetap.
            Keempat, kita kena kaji semula semua yang kita warisi dari generasi dulu untuk mengelak kesilapan yang telah mereka lakukan.
            Saya melampirkan bersama surat ini (i) artikel yang saya tulis dalam blog saya, dan (ii) risalah tentang hukum hudud yang telah saya tulis dalam tahun 2002.
                Harap surat ini mendapat perhatian Tuan.
                Terima kasih.
                Yang ikhlas,

            (Kassim Ahmad)

No comments: