Saturday, September 13, 2008

Perbaiki Pemikiran Cerdik-Pandai Melayu

Kassim Ahmad

12 September, 2008

Sejak Pilihanraya Umum ke-12 apabila Barisan Nasional mengalami kekalahan di empat buah negeri kepada Pakatan Rakyat serta gagal mendapat majoriti dua-pertiga yang biasanya mereka peroleh dalam Kerajaan Pusat, kemerosotan fikiran golongan cerdik-pandai Melayu nampak ketara. Mereka seolah-olah kehilangan pemikiran rasional. Syak-wasangka dan kebencian terhadap suku-bangsa lain di negara ini menjadi-jadi. Mereka melihat musuh di mana-mana. Mereka mendakwa suku-bangsa lain sedang mempertikai hak-hak mereka serta mempertikai kedudukan agama Islam.

Perkembangan ini tidak sihat bagi suku-bangsa Melayu. Ia juga tidak sihat bagi Bangsa Malaysia yang sedang kita bina. Bangsa yang yakin terhadap dirinya tidak perlu takut dan bimbang. Keyakinan diri dan kerasionalan kita akan mempastikan kita berjaya. Kita kenalah perbaiki kecacatan ini dengan segera.

Apakah sebabnya perkara ini berlaku? Apakah kejadian ini perkara baru dalam sejarah bangsa kita? Bagaimanakah kita boleh mengatasinya?

Tidak syak lagi, kegagalan pimpinan Melayu sekarang, khasnya dalam parti orang Melayu yang terbesar, UMNO, memainkan peranan utama. Tidak terlepas dari tanggungjawab ini ialah parti politik Melayu yang kedua, PAS, yang mendakwa memperjuangkan Islam, dan juga Badan-badan Bukan Kerajaan (BBK) Melayu yang penting. Kegagalan mereka ialah memupuk dan menggalakan pemikiran yang kreatif, dinamik, rasional dan progresif dalam kumpulan cerdik-pandai Melayu.

Dengan mendakwa mereka dengan kegagalan ini, analisis kita mungkin tidak tepat, kerana UMNO dengan politik elitnya dan autoritariannya sejak dua dekad lalu tidak dapat memainkan peranan ini. Malah ia telah menyumbang kepada kemerosotan ini. Demikian juga PAS dengan pemikiran Islam konservatifnya yang hanya mahu masyarakat Islam menjadi pakturut kepada fahaman konservatif mereka. Demikian juga, pemikiran Islam arus perdana dalam masyarakat kita, tanpa pimpinan progresif yang tegas dan berani, tetap tenggelam dalam kelebur konservatisme! Jangan lupa, Islam yang datang ke Alam Melayu dalam abad-abad ke-13 hingga ke-15 ialah Islam yang sudah kalah, setelah kejatuhan kota Baghdad kepada kaum gasar, dengan fahaman mistisme mengundur diri dari dunia lebih banyak dari fahaman revolusioner mengubah dunia yang diajar oleh Islam yang asal!

Dalam keadaan ini, kita kena cari jalan keluar dengan mewujudkan pimpinan alternatif, di luar Kerajaan, dan juga di dalam sebuah Kerajaan alternatif, yang boleh meransangkan pertumbuhan cerdik-pandai Melayu dengan sifat-sifat yang telah kita sebutkan. Proses ini memang telah berjalan sejak gerakan pembaharuan Muhammad Abduh pada awal abad ke-20 lagi. Tentu ia telah dan akan terus membuahkan hasil-hasilnya, di samping aliran konservatif yang terus berkonfrontasi dengannya.

Memandang kepada sejarah, pelajaran yang kita dapat ialah keadaan silih bertukar-ganti antara pemikiran aktif dan progresif dengan pemikiran jumud dan konservatif. Syed Sheikh al-Hadi (m. 1934) dan angkatannya selepas Perang Dunia Pertama, diikuti dengan Pendeta Za’aba m. 1973), Dr. Burhanuddin Al-Helmy (m. 1969) dan Prof Dr. ZulkiflyMuhammad (m. 1969). Reaksi kepada kumpulan progresif ini ialah bangkitnya Kaum Tua dari kalangan cerdik-pandai agama Kerajaan. Pimpinan PAS yang progresif di bawah Dr. Burhanuddin, selepas itu bertukar menjadi radikal konservatif di bawah Haji Yusuf Rawa, dan seterusnya sehingga kini, ala-Iran pasca Revolusi Ayatullah Khomeini.

Apabila kita melihat panorama sejarah Kerajaan Melayu yang lebih besar (Kerajaan Melayu Pattani, Kerajaan Melayu Melaka dan Kerajaan Melayu Brunei), kita menyaksikan suatu aliran kemerosotan, tegasnya kehilangan kuasa oleh kerajaan-kerajaan Melayu ini. (Pattani dijajah oleh Thai, Melaka dijajah oleh penjajah-penjajah Eropah, dan Brunei dijajah oleh Inggeris.) Sekarang Pattani terus di bawah Kerajaan Thai, sebagian besar Kerajaan Brunei masuk menjadi Malaysia pada 16 September, 1963, Kerajaan Melaka merdeka menjadi Persekutuan Tanah Melayu dan kemudian Malaysia, dan Singapura menjadi sebuah negara asing yang merdeka.

Aliran ini (perpecahan empayar-empayar pribumi sebelum penjajahan Eropah) tidak khusus kepada Kerajaan Melayu saja. Ia berlaku kepada Empayar Uthmaniah, India, China, Indonesia, Vietnam dan Korea. Tetapi dalam kes Empayar Melayu, perpecahan ini membawa kepada terhapusnya negara-bangsa Melayu, yang kini bertukar menjadi negara-bangsa Malaysia. Peristiwa ini menjadi satu kejutan besar kepada Bangsa Melayu, yang sekarang hanya merupakan suatu komponen, walaupun penting, dalam negara-bangsa Malaysia.

Kesilapan kita ialah kesilapan pimpinan bangsa kita. Mereka membenarkan diri mereka dibeli oleh kaum penjajah dan kaum pendatang. Mereka kalah dengan rasuah – dulu dan sekarang. Seperti kata Bendahara Melak yang agung, Tun Mutahir, “Wahai emas, Tuhan bukannya engkau, tetapi kata-katamu berlaku!”

Sekarang itu sudah menjadi sejarah – hasil perbuatan kita sendiri. Kita tidak perlu tangisi sejarah. Walaupun kita berasal dari bangsa Melayu, kita juga berbangsa manusia, anak-cucu Adam, Homo sapiens! Sekarang sejarah telah mengubah kita menjadi Bangsa Malaysia. Kita, suku-bangsa Melayu mesti memainkan peranan kita yang rasional, aktif, dinamik, kreatif dan progresif untuk mentafsir dan memimpin Bangsa Malaysia yang sedang kita bina dengan rakan-rakan kita suku-bangsa Cina, India dan lain-lain, mengikut acuan yang sudah kita buat dalam Perlembagaan kita. Kita mesti ubah pandangan hidup kita dari bersifat feudal, jumud, lemah dan konsevatif menjadi bersifat aktif, dinamik, revolusioner dan kreatif. Inilah pandangan hidup tauhid Islam yang sebenar.

_____________________

Kassim Ahmad seorang penulis bebas Malaysia. Beliau boleh dihubungi di kassim03@streamyx.com Laman web beliau: http://www.kassimahmad.blogspot.com/

6 comments:

Yusmir Yusop said...

Dalam agenda pembangunan pasca-merdeka,pemimpin melayu terkejar-kejar soal pembangunan material sehingga alpa akan pembangunan materi.Sebab itu pesanan Tun Mutahir relevan sepanjang ketuanan melayu ini.

Saya amat kagum sekali dengan Pak Kassim kerana semangat ingin bebas dari kotak pemikiran yang jumud.Mungkin ada kerangka pemikiran Pak Kassim yang kontreversi kepada anak-anak muda islam baka seperti saya.Namun,keinginan membuak2 ingin berjumpa dan bertukar-tukar pemikiran tetap ada.

InsyaAllah,kita akan berjumpa.Semoga Allah memanjangkan usia pak kassim dan dikurniakan kesihatan yang baik.Amin.

hafiz said...

Maka benarlah kata2mu Pak Kassim. Saya menyokong! Cerdik bijak melayu perlu berfikir diluar kotak...bebas dan tak di topengkan atau diperkudakan sesiapapun. Melayu tetap melayu, cina tetap cina- maknanya memang tak boleh bertukar kulit dengan tiba2 sampailah kiamat sekalipun. Yang bertukar adalah mentality! yang bertukar adalah pemikiran! ya! benar! jiwa yang bebas adalah jiwa yang menang! jiwa yang berani adalah jiwa yang menang! tak siapa yang mampu untuk memenjarakan jiwa yang bebas!

masyarakat Malaysia terutama orang melayu totok perlulah mengubah persepsi mereka. Masyarakat cina dan india telahpun mengubah persepsi mereka 51 tahun yang dulu. Untuk menjadi sebuah negara yang 'best', harmoni, kedepan dan hebat, maka minda ASOBIYYAH perlu dibuangkan!

Anonymous said...

Assalamualaikum Pak kasim,
Bagaimana Al-Quran dalam konteks Al furqon menilai antara 'ideal' dan 'reality'.
Ideal ialah apabila bangsa melayu, (quote Pak Kassim said):
Kita, suku-bangsa Melayu mesti memainkan peranan kita yang rasional, aktif, dinamik, kreatif dan progresif untuk mentafsir dan memimpin Bangsa Malaysia yang sedang kita bina dengan rakan-rakan kita suku-bangsa Cina, India dan lain-lain, mengikut acuan yang sudah kita buat dalam Perlembagaan kita. Kita mesti ubah pandangan hidup kita dari bersifat feudal, jumud, lemah dan konsevatif menjadi bersifat aktif, dinamik, revolusioner dan kreatif. Inilah pandangan hidup tauhid Islam yang sebenar.
Reality adalah merujuk kepada keadaan bangsa melayu yang terlalu jauh ketinggalan dalam apa jua aspek ( sosial, ekonomi, pendidikan & etc ) berbanding rakan suku-bangsa Cina, India dan lain-lain.

Jadi.. adakah dengan merujuk 'ideal' situation semata2 maka konteks realitinya tidak perlu dijadikan asas pertimbangan langsung.

Maksud, apabila kita semarakkan hak sama rata 'Malaysian Malaysia' kemungkinan kesannya akan terus menenggelamkan bangsa melayu yang telah sedia ada lemah dan tidak berdaya saing. ( bila merujuk kepada realitinya )

Perlukah sediakan LAGI 'ruang'/ 'masa' untuk memastikan bangsa melayu mampu berdikari dahulu sebelum membina konteks 'ideal' ini supaya bentuk persaingannya sihat dan sekata.

Bagaimana Al-Quran melihat hal ini, dalam ertikata tiada siapa yang menindas dan tertindas.

Wajarkah kelemahan bangsa melayu yang tidak berkesudahan ini ditamatkan dengan permainan 'hak ketuanan' supaya melayu yang lena sedar! dan padan muka! Bagaimana kalau tidak juga sedar2.. Persaingan yang diharapkan kemerosotan pula yang terlihat. Bukanlah konteks 'ideal' ini lebih memburukkan keadaan.

Maaf Pak Kassim.. sekadar sayangkan bangsa melayu walaupun bangsa melayu cukup mengecewakan..

Kassim Ahmad said...

Sdr Yuzi,

Kita boleh berjumpa. Hubungan saya: 012-429112.

Sdr Termenung,

Realiti sekarang ini hasil kerja generasi dulu. Tuhan menjadikan kita khalifah di Alam Raya ini. Kita boleh tentukan nasib kita sendiri. Jangan ikut buta-tuli, gunakan akal kita, ikut contoh yang baik. Buat kerja dengan tekun. Pasti kita akan berjaya.
Wassalam.

hafiz said...

benar katamu pak kassim. kita ini masih ter'acu' dengan tangan2 orang dahulu. acuan ini tetap kekal melainkan ia perlu diubah. kalau air tidak mengalir, maka berjentik-jentiklah air itu!

moloyue said...

Saya berkongsi pendapat dng keperihatinan Sdra Kassim terhadap masalah besar yg melanda org Melayu sekarang. Kemana arah tuju mereka sekarang. UMNO yg selama ini mengemudi perjalanan org Melayu telah patah kemudi dan kehilangan arah. Org Melayu sedang lemas dan tenggelam tetapi pemimpin2 UMNO akan selamat kerana memiliki bot2 penyelamat yg canggih hasil drpd harta kekayaan yg mereka kaut selama ini.

Sekarang kita tidak blh sekadar menuding jari kpd pemimpin2 UMNO. Bahtera UMNO sedang tenggelam dan biarkanlah pemimpin-pemimpin UMNO lari dgn bot-bot penyelamat mereka tetapi kita perlu teruskan hidup dengan membina bahtera yg baru.

Para cendiakawan Melayu yg jujur, yg perihatin terhadap nasib org Melayu perlu melihat kebelakang (sejarah) untuk merangka perjalanan masa depan. Seperti mana bangsa Jerman melihat semula sejarah bangsa mereka untuk membangunkan semula negara Jerman yg hancur selepas Perang Dunia Ke-2.

Melihat dan menilai semula sejarah bangsa Melayu, kita ambil bermula drpd zaman Melaka hingga kehari ini bukanlah satu kerja yg mudah. UMNO dan PAS mempunyai perspektif masing-masing. Sdra Kassim Ahmad mempunyai perspektif beliau sendiri.

Saya melihat kegagalan bangsa Melayu sejak zaman Melaka disebabkan oleh dua faktor yg besar. Pertama ialah sistem dan mentaliti feudal org melayu yg melumpuhkan otak2 mereka untuk berfikir; dan kedua ialah ugama anutan mereka, Islam: mereka menganutinya hanya separuh jalan. Sebagai contoh dlm catatan2 sejarah lama tidak merekodkan langsung org melayu mahupun raja2 mereka bersolat, puasa, bayar zakat, menunaikan haji dsbnya. Hinggalah kpd kebanyakan filem2 P. Ramlee tidak menunjukkan org melayu sebagai org islam yg baik/sebenar. Semangat atau roh Islam tidak ada dlm jiwa org2 Melayu.

Dlm zaman moden, revolusi Iran dan penaklukan Afghanistan oleh USSR, kedua2nya berlaku dlm tahun 1978 telah menyedarkan sebhg besar umat Islam dan menyebabkan kebangkitan semula kesedaran Islam seluruh dunia. Dlm 1980an perempuan melayu beransur-ansur mula menutup kepala, semakin ramai org melayu mengunjungi masjid2, buku-buku mengenai Islam membanjiri kedai2 buku, dsbnya.

Tetapi, malangnya Kerajaan UMNO telah menyekat pergerakan ini bagi mengelakkan partinya digerhanakan oleh bulan PAS. UMNO sendiri komited kpd fahaman Islam sekular.

Jadi org melayu terus berpecah kpd islamik dan sekular, PAS dan UMNO. Org melayu yg beragama islam tidak dpt menggunakan Islam sebagai landasan untuk terus maju dan golongan sekular pula hidup dlm kacau bilau. Contohnya, ramai perempuan melayu jadi pelacur, GRO di kelab karaoke, pergawati MAS menghidangkan arak kpd penumpang, budaya mat rempit, rock dan heavy metal (termasuk memijak Quran, minum arak, seks bebas), menggantungkan bayi2 baru lahir dipintu pagar masjid (kalau tidak dibungkus dan dibuang ditong sampah), tidak malu mengaku berzina kerana menganggap pelacur yg dihadiahkan sebagai "sedekah", dan sbgnya.....

Inilah masalah politik-sosial yg melanda org melayu akibat tidak mempelajari Islam dan menghayatinya secara total. Islam yg mana? Islam yg berlandaskan Quran dan Sunnah Nabi Muhammad s.a.w.yg dibawa oleh Nabi sendiri dan diikuti oleh sahabat-sahabat baginda dan ulama-ulamak berikutnya.

Allah jua yg Maha Mengetahui. Wassalam.