Sunday, May 27, 2012

Kenyataan sarjana Mesir tentang rambut wanita bukan 'aurat

Sila lihat kenyataan seorang sarjana Mesir tentang perkara ini dalam Facebook. Maaf, saya gagal untuk muat turun kenyataan itu di sini -- K.A.

13 comments:

azali said...

Harap dapat muat turun pendapat beliau.

Kassim Ahmad said...

Maaf, saya TAK BOLEH muatturun kenyataan ini. Sila lihat Facebook. Kenyataan ini diposkan oleh Astora Jabat. Sila pergi ke facebook Astora Jabat.

mrb said...

Salam,

Astora Jabat:

TUDUNG KEPALA TIDAK WAJIB KATA TESIS AL-AZHAR


Saya mungkin orang pertama yang mengeluarkan pandangan bahawa tudung tidak wajib dalam Mingguan Malaysia kira-kira 14 tahun lalu. Kemudian isu yang sama diulang bincang dari pelbagai sudut dan disiar dalam Mingguan Malaysia, Utusan Malaysia dan Al Islam beberapa tahun kemudian. Pandangan itu merupakan hasil kajian saya sejak lebih 20 tahun lalu.

Kini sebuah tesis PhD yang dihasil oleh Syeikh Mustafa Rashid, di Kuliah Syariah dan Undang-Undang, Universiti al-Azhar cawangan Dahanhur, Mesir yang menyatakan perkara yang sama.



http://all4syria.info/web/Archive/41102


Terjemah:

al Azhar's endorsed Sheikh Mustafa Mohamed Rashid's PhD thesis on Sharia and Law for which he obtained a grade of excellent, where he tated that hijab is not an Islamic requirement (fard), and that the interpretation (tafseer) of the verses (ayat) and the circumstances during which they appeared has led to the widespread misunderstanding about the so-called 'Islamic Hijab' denoting covering the head, of which there is absolutely no mention in the Quran.

Yet some have misconstrued the intent and correct interpretation of the Sharia, refusing the logic and sequence of its appearance, abandoning the proper methods of citing and interpreting of the verses (ayat), their historical background and reason for them. They have done so either intentionally, or with good intention but with lack of the essential analytical savvy.

This hijab issue imposed itself on the Islamic and non-Islamic psyche, and thus becoming the defining factor, meaning, and nature of the Islamic faith to non-Muslims, which led some non-Islamic nations to consider it a divisive political statement. In consequence to the resulting friction, some female students have been expelled from universities and jobs, only due to their adherence to this false belief, thereby attaching to Islam a non existent requirement.

So inconsistent and misguided have the proofs of the jalabeeb, which distanced them from what they meant by head cover, which is indicative of their restrictive set of mind.

'Hijab' was mentioned in verse (ayah) 53 of al AHzab, where it signifies 'wall' or 'what prevents view' and it was in regards to pure "ummuhat al mo'mineen" where a "hajib" is to be placed between them and any men.

As for verse (ayah) 31 of Al Khimar - Sourrat al Noor, that is also a redundant claim, as the intent here is the cover of the breast and neck - the background here is the covering of the breast whose exposure is un-Islamic, and not what is now understood by hijab for
the head.


And in regards to the historical background of verse (ayah) 59 of Sourrat al Ahzab was to distinguish between the pure and the promiscuous whores and slaves.

Finally, in the mis-use of the Hadith about Asma'a, daughter of Abu Bakr, when she walked in on the prophet (pbuh)s gathering, and he ordered her to not expose her face or palms - this Hadith is not a binding Hadith, as it is one of al Ahaad and not one of the consistent, or the connected confirmed.

-End

Saya fikir mungkin itu yg Pak Kassim katakan. Tapi, ada sesetengahnya mengatakan penulis tesis tersebut sudah memeluk Kristian. Cuba lihat di http://mechristian.wordpress.com/2009/08/24/mostafa-christian/

W/pun saya mmg berpendapat tudung rambut itu hanyalah budaya. Yang disuruh tutup ialah benda yg mengaibkan kita seperti alat kelamin dan utk perempuan ditambah dgn payu dara.

Kassim Ahmad said...
This comment has been removed by the author.
Kassim Ahmad said...
This comment has been removed by the author.
Kassim Ahmad said...

Sila lihat di Facebook saya.

Kassim Ahmad said...

1. Esei sata tentang 'aurat wanita hanya satu huraian kepada ayat-ayat Quran (24: 30-31 & 33:59)
2. Beberapa perkara harus diperhatikan. (i) Muaslim lelaki dan perempuan dinasihatkan supaya jangan melihat satu sama lain dengan perasaan berahi, (ii) Mereka harsu memelihara kesopanan mereka, (iii) perempuan perlu menutup dada, melabuhkan pakaian mereka dan tidak memperlihatkan kecantikan mereka, dan (iv) selendang perempuan bukan tudung, seperti yang dipakai oleh sesetengah wanita sekarang dengan alasan rambut wanita itu 'aurat.
3. Jika rambut wanita 'aurat dan wajib ditutup, wanita tidaka akan diruruh SAPU KEPALA ketika berwuduk. Dari fakta ini nyatalah rambut wanita terdedah kepada angin dan mengumpul habuk. Sebab itu mereka disuruh sapu kepala waktu berwuduk.
4. Ini semua cukup jelas dan tidak perlu dipertikai.
5. Perihal sesetengah sarjana menyatakan rambut wanita 'aurat tidak disokong oleh Quran.

Bengkerk said...

Coba kita bandingkan bibir, mata, hidung dan pipi wanita dengan rambut; Yang mana bisa lebih menyentuh/menggoda nafsu lelaki?

rasionalturki said...

Kassim, masaalah tudung ni bukan setakat apa yang ada di quran atau tidak,

Dia berkaitan dengan mcm-mcm naluri perempuan.

Masochistic, hedonistic, self worth, clear thinking umpamanya.

Ada perempuan Melayu yang pakai tudung kerana ditakutkan oleh guru lelaki disekolah mcm ustaz. Lelaki seperti ini pula takut kepada apa yang mereka faham mengenai neraka.

Kalau tak pakai tudung masuk neraka. Dibakar hujung rambut di curah dengan besi cair etc..dsb

Ini golongna manusia bodoh hehe..

Apa2 dalil yang en kassim keluarkan takkan masuk akal mereka kerana mereka bertindak melalui perasaan takut dan irasional.

Ada perempuan yang dulu cantik masa muda ditinggalkan lelaki, memakai tudung sebagai mencari ketenangan from depression. Tak pakai tudung pun tak ada lelalki yang dekat. Tutup tudung tunjuk mereka pun tak minat nak menarik lelaki. Sekali lagi ini tiada kaitan dengan suruhan ugama. Masaalah depression.

Ada perempuan pula mahu attention. Tak pakai tudung pun tak ada orang kisah. Pakai tudung dapat lah perhatian sikit. Tak tahulah apa kepuasan. Mungkin dapat rasa self righteous. Hah aku muslimah lah sekarang. Tak tahu apa maknya itu.

Lepas itu ada perempuan yang masochist ingin menjadi hamba lelaki. Asal dapat lelaki jadilah.

Begitu juga lelaki Melayu, ada yang malu perempuan dia cantik, dia suruh tutup. Tak ada confidence, Ada lelaki yang nak tunjuk kuasa atas perempuan, paksa pakai tudung. Hah dia dengar cakap aku.


Jadi soal tudung ni ada lah soal saikoloji. Untuk orang Melayu.

Tetapi lelaki dari budaya lain seperti Jepun dan Eropah pun menghambakan wanita mereka. Mereka digemarkan pakai mini skirt. Senang dirapati. Senang dirangsang.

Perempuan Jepun atau Eropah juga suka dirangsang suka diminati. Win - win situation.

So sebenarnya ia adalah kaitan dengan hubungan lelaki perempuan. bukan soal tuhan. Masing2 mengenakan pakaian mengikut mana yang menguntung dan menyeronokan mereka.

Ada lelaki Melayu seronok paksa perempuan pakai tudung, ada lelaki melayu seronok paksa perempuan pakai mini skirt.

Tapi semuanya di dorong oleh seks. Perempuan Melayu pakai tudung untuk menyorokkan mereka aktif seks ada juga. Berlambak kat internet.

Walhal sepatutnya kalau mereka takut tuhan seks tu lebih berat dari tak pakai tudung.

Jadi ianya menunjukan pemakaian tudung ini tidak rasional dan hanyalah kepuraan antara satu sama lain dalam masyarakat.

Sepatutnya kita mencontohi Turki yang membasmikan budaya arab yang tidak rasional. Ketidak rasional membawa padah dalam hal2 lain seperti cerai berai dan lain2 masaalah sosial.

iskandar said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

Agama pencegah stim lelaki

sirnin said...

Asalamualaikum
Sesiapa yang ada thesis Sheikh Mustafa Mohamed Rashid’s PhD (original copy)tolong hantarkan saya salinannya.Terima Kasih