Thursday, January 10, 2013

DUKUNG PERMUAFAKATAN, TOLAK PERPECAHAN




DUKUNG PERMUAFAKATAN DAN HARMONI,
TOLAK KONFLIK DAN PERPECAHAN:
SUSUN SISTEM PEMERINTAHAN NASIONAL KITA SENDIRI

Oleh Kassim Ahmad
7 Januari, 2013

            Mengikut seorang failasuf Amerika, pada prinsipnya, ada dua sistem pemerintahan dalam kehidupan manusia. Pertama, sistem oligarki. Dalam sistem ini kuasa (ekonomi-kewangan, politik, agama dan mental)  dibolot oleh satu golongan kecil, dan kebanykan rakyat diperhambakan. Kedua, sistem humanis. Dalam sistem ini, puak humanis memerintah dengan adil melalui sistem perundingan.
            Apa yang dipanggil demokrasi di Barat, kaedah perundingan itu pada permukaan saja. Yang sebenarnya kuasa dobolot oleh yang kuat. Undi boleh dibeli dan sumber-sumber kawalam (kewangan. media, agama) dipegang dan dikelolakan oleh puak oligarki.
          Sistem pemerintahan purba di Mesir, di Babylon, di Mesopotamia, di India dan China tergolong ke dalam sistem oligarki. Namun demikian, wujud pemimpin-pemimpin yang tergolong ke dalam puak humanis; mereka memerintah dengan adil melalui kaedah perundingan, tetapi sistem tetap bercorak oligarki, dan kembali kepada acuan lama setelah satu masa pendek apabila sistem humanis berlaku. Anak raja India, Budhha, lari dari sistem oligarki ini untuk mencari sebuah sistem yang lebih baik. Ia berjaya membentuk falsafah Buddhisme yang kemudian menjadi agam bagi India dan China. Akhirnya, Buddhisme juga ditawan oleh kaum oligarki.
            Demekian juga seorang lagi anak raja India, Asoka. Beliau meninggalkan takhta dan mendukung falsafah Buddhisme.
            Di Mesir Purba, seorang Maharaja, Akhenaton,  meninggalkan agama politeisme tradisional dan memperkenalkan monoteisme melalui penyembahan Aten.
            Semua ini menunjukkan pecubaan=percubaan  reformasi dalam sistem oligarki. Namun demikian, sistem ini kembali bertapak dalam masyarakat  setelah beberapa lama.  
            Islam di zaman Nabi Muhammad, yang mengakhiri siri nabi-nabi, juga mengikut jalan yang sama. Tiap-tiap nabi, dikira dari Nabi Ibrahin ( lebih 2,000 tahun dulu) membawa sistem humanis yang diajar oleh Tuhan, tetapi apabila pemimpin humanis itu mati, sistem lama oligarki bertapak semula. Nabi Muhammad  dikirim oleh Tuhan untuk mengubah keadaan manusia. Tetapi setelah beberapa generasi, sistem oligarki lama kembali. Ini berlaku dalam zaman Mu’awiyah, membawa kepada zaman Abbasiah, dan seterusnya hingga perpecahan Empayat Uthmaniah di Turki selepas Perang Dunia Pertama..
            Apakah makna ini semua? Wajarkah kita mengatakan Tuhan sudah gagal? Apabila Tuhan hendak menciptakan seorang khalifah di Bumi, para malaikat bantah. Bantahan ini dijawab oleh Tuhan dengan mengatakan Dia lebih tahu daripada mereka. (Lihat Quran, 2: 30 .)  Ini metafora yang  menun- jukkan bahawa manusia, Homo sapiens, khalifah itu boleh menentukan nasibnya sendiri.
            Dipendekkan cerita, manusia tidak akan dapat apa-apa, kecuali apa yang dia usahakan. Juga dia tidak boleh maju, kecuali  dia melalui proses jatuh bangun, seperti kanak-kanak belajar berjalan. Namun demikian, kita boleh menyusun sistem pemerintahan nasional kita sendiri. Dalam pilihanraya 2008, rakyat kita, nampaknya, terpengaruh dengan sistem dwi-parti Eropah. Pada dasarnya, sistem ini primitif dan membazir.   Primitif kerana sistem ini menggambarkan kejiwaan kebinatangan, satu lawan semua failasuf Thomas Hobbes. Membazir, kerana dua belah tangan yang Tuhan beri kepada kita, kita perlagakan, konon, untuk koreksi. Wujud sistem pemerintah/ pembangkang.
            Alasan koreksi tidak betul, kerana koreksi boleh dibuat dari dalam. Malah alasan koreksi ini tidak dibultikan dalam sejarah Eropah. Mengapa tidak berlaku penolakan terhadap penjajahan? Mengapa tiada bantahan terhadap kezaliman di Palestin?
            Dalam sejarah pemerintahan di Malaysia, Tun Razak telah menunjukkan contoh sistem yang paling baik, iaitu permuafakatan besar yang meliputi jalur kaum dan jalur ideologi. Pada waktu itu, saya memimpin sebuah parti kiri. Beliau menjemput saya memasuki Barisan Nasional, yang telah beliau tubuh untuk meluaskan konsep Perikatan kepada konsep Barisan Nasinal. Walaupun saya tidak berpegang secara dogmatik kepada ideologi kiri-kanan, kebanyakan anggota Jawatankuasa Pusat tidak bersetuju. Sebab itu percantuman ini tidak berlaku bagi parti saya.
            Jadi, Tun Razak, walaupun beliau berketurunan kaum bangsawan, beliau berjiwa rakyat. Di bawah pimpinan belia, banyak perbuahan progresif berlaku dalam pelbagai bidang. Inilah sistem yang harus kita dukung sekarang, bukan sistem dwi-parti, yang, kerana tamak kuasa, akan memporak-perandakan negara!

KASSIM AHMAD seorang penulis bebas Malaysia. Laman web beliau www.kassimahmad.blogspotcom

2 comments:

Anonymous said...

Salam Dr Kassim yang dihormati, tulisan terkini mengenai Dr boleh dibaca dengan judul 'Menjejak Fikiran Kassim Ahmad' di media online, suaris.wordpress.com

Mungkin jika dr berminat kita boleh mengadakan sesi temubual online.Dr boleh emailkan kepada editor suaris di umarzain@yahoo.com

terima kasih Dr

Kassim Ahmad said...

1. Insya Allah, boleh. -- K.A.