Tuesday, June 13, 2017

ALAM RAYA YANG AMAT LUAS



                                              ALAM RAYA YANG AMAT LUAS,
                                   TERDIRI DARI PELBAGAI JENIS KEJADIAN
                                                     Oleh: Kassim Ahmad
                                                            13 Jun, 2017
                                          darul_hikmah333@yahoo.com.my

   Biasanya tiap-pagi selepas aku mandi pukul 6.0 aku akan duduk di depan di bawah berenda rumahku mendengar keroncong atau musik klasik Barat selama kira-kira sejam sebelum aku membaca akhbar.
   Adatku dari aku muda dulu, aku akan bangun pukul 2.00 pagi dan sembahyang sunat tahajjud. Kemudian aku akan masuk ke dalam pejabat/perpustakaanku serta menulis sajak atau artikel yang akan aku siarkan dalam majalah dan akhbar tempatan. Oleh kerana sekarang aku dianggap penulis kontroversi, aku siarkan artikel-artikelku dalam blogku.
   Dua tiga hari dulu, sedang aku duduk begitu, aku melihat burung cak rumah dan burung tekukur liar terbang ke sana kemari. Aku terfikir mengapa Tuhan menciptakan burung cak rumah yang kecil itu.
   Mengikut Quran, Tuhan jadikan seluruh alam raya ini untuk berkhidmat kepada manusia. Aku tanya diriku, "Apa guna burang cak kecil itu kepadaku?" Mungkin sebagai satu perhiasan bagi mataku. Tetapi bagaimana dengan alam yang amat besar dan luas itu dengan pokok dan binatang, termasuk binatang buas, seperti singa dan harmaus? ? Untuk membuktikan kekayaan dan kekuatan-Nya? Boleh jadi.
   Alam raya ini begitu luas. Ia tidak bertepi. Tetapi bagaimana pula dengan Tuhan?  Apakah yang ada sebelum Dia? Atau para ateis betul. Mula-mula hanya ada gas, kemudian gas ini meletup dalam satu kejadian yang dahsat yang dikenal dengan bunyi letupan yang besar yang berkembang menjadi alam raya dengan alam pokok, alam binatang dan kemudian alam manusia. Apabila manusia pertama zahir, Homo sapiens, dunia bertukar melalui proses evolusi. Ini berlaku sejuta tahun dulu dan, mengikut perkiraan para ahli, akan berterusan hingga berbilion tahun lagi. Apabila tenaga dalam alam raya ini habis, ia akan telungkup semuanya tanpa apa-apa pun, kecuali, mengikut Quran, Wajah Tuhan.
   Jadi yang mula-mula wujud  Wajah Tuhan; sama-sama denga Wajah Tuhan wujud bayangan-Nya, iaitu alam raya. Wajah Tuhan itu Wujud Mutlak (Neccery Being), sedangkan alam raya wujud ciptaan (Contingent Being). Bolehkah kita bayangkan masa sebelum wujudnya Tuhan, kerana Tuhan wujud dan berdiri sendiri, Sebab Tanpa Sebab. Ia Berdiri Sendiri!
   Mengapakah aku bertanya ini semua? Kerana aku ingin tahu. Mengikut penyarir Inggeris John Ketas, "Beauty is Truth/Truth Beauty/That is all I know/That is all there is to know/ Itu jawapan Keats yang didatangi inspirasi. Semua manusia ada kalanya ia didatangi inspirasi. Pada waktu ini kesedarannya meningkat naik. Kia kata dia ditadani inspirasi atau ilhan atau juga wahyu. Quran itu wahyu Tuhan kepada Nabi Muhammad. Pada masa yang sama Quran disifatkan sebagai "perkataan rasul yang mulia". Quran dalam bahasa Arab. Mengapa Tuhan pilih bahada Arab untuk Quran? Tentu ada sebabnya...

____________________________
KASSIM AHMAD seorang pengarang Malaysia. Laman webnya . , .

No comments: