Thursday, August 10, 2006

MEMPERTAHANKAN KEDUDUKAN AGAMA ISLAM
DALAM PERLEMBAGAAN

Oleh: Kassim Ahmad
9 Ogos, 2006

Sejak akhir-akhir ini, suatu reaksi emosional yang keras telah muncul di kalangan masyarakat Islam kita terhadap beberapa isu agama, khasnya isu kebebasan beragama atau lebih popular disebut “murtad” dan cadangan untuk menubuhkan sebuah Suruhanjaya Antara Agama. Gerakan ini diplopori oleh beberapa kumpulan ortodoks, tradisional dan konservatif dalam masyarakat Islam yang bimbangkan perkembangan apa yang disebut “Islam Liberal” dan amalan-amalan yang mereka anggap mengancam akidah umat Islam, termasuk adat kongsi raya, yang telah diperkenalkan di negara kita oleh Kerajaan. Satu sepanduk besar dalam perjumpaan pada 23 Julai, 2006 di Mesjid Wilayah Persekutuan berbunyi: “Wahai Puak Islam Liberal, IFC, Sis-in-Islam, Tamadun, Artikel 11, Ingatlah Kami Sanggup Mati Demi Mempertahankan Allah, Rasul-Nya dan Islam”. (Lihat Harakah, 1-15 Ogos, 2006; hal. 32)

Anehnya, kumpulan-kumpulan ini bertitik-tolak dari Perlembagaan Persekutuan yang dulunya mereka cap sebagai “sekular” dan “berbau penjajah”. Fasal 3 dalam Perlembagaan Persekutuan mengisytiharkan Islam sebagai “agama negara” atau “agama rasmi”. Sehingga ini, frasa ini dirujuk hanya kepada upacara-upacara negara, seperti penabalan Yang Dipertuan Agung, perasmian Parlimen dan pelantikan Perdana Menteri yang dilakukan mengikut adat-istiadat dan tradisi Islam.

Ahli-ahli hukum kita kebanyakannya mentafsir Perlembagaan Persekutuan sebagai bersifat sekular dan negara kita bukan sebuah teokrasi, seperti negara Iran sekarang. Namun demikian, dengan ternobatnya “Undang-undang Syariah” dengan pindaan Perkara 121 tidak mustahil akan timbul desakan supaya negara ini dijadikan “negara Islam” dengan “Undang-undang Syariah” menjadi undang-undang negara.

Sebagai seorang Islam, penulis tidak bersetuju dengan perkembangan ini. Sebabnya ada dua. Pertama, tidak dalam Quran, kitab Suci orang Islam, dan tidak juga dalam Piagam Madinah yang digubal oleh Nabi Muhammad untuk mentadbirkan, mula-mula negara-kota Madinah dan kemudian negara-bangsa pertama di Semenanjung Arab, terdapat sebutan istilah atau konsep “negara Islam”. Sebabnya mudah difaham. Sebuah konsep negara beradasarkan agama, dengan sendirinya, akan bersifat perkauman atau kepuakan, kerana tidak semua warganegara negara itu menganut agama yang sama.

Sebab kedua, tidak semua orang Islam bersetuju dan menyokong “Undang-undang Islam”, seperti yang termaktub dalam kitab-kitab Fikah tradisional. Undang-undang ini telah digubal mengikut tafsiran ahli-ahli hukum klasik, seribut tahun lebih dulu, dan mengikut keadaan semasa dan setempat. Keadaan masyarakat sekarang sudah banyak berubah dan ilmu dan praktik undang-undang antarabangsa juga sudah banyak berubah. Dengan ini saya tidak bermaksud bahawa ajaran Islam sudah tidak relevan dalam masyarakat moden kita sekarang. Prinsip-prinsip Islam yang universal, seperti keadilan dan kesaksamaan dan kerjasama antarabangsa untuk kebaikan semua bangsa dan semua manusia, malah sangat relevan dan diperlukan dalam pentadbiran masyarakat moden yang sudah menjadi terlalu materialistik dan perkauman.

Jadi, bagaimanakah masyarakat kita harus menangani isu-isu keagamaan yang kita sebutkan tadi? Menyedari bahawa Malaysia sebuah negara majmuk dari segi ras atau kaum, budaya dan agama, kita mesti bertitik-tolak dari semangat ingin bekerjasama untuk kebaikan semua kaum, budaya dan agama dalam karangka paradigma politik negara-bangsa Malaysia baru. Kita sudah ada Rukunegara, kita ada konsep kongsi kuasa dan beberapa kaedah ekonomi-politik yang lain, seperti sistem politik demokrasi berparlimen, sistem ekonomi pasaran bebas, yang boleh kita pakai, dengan syarat kita tidak terlalu taksub kepada kaedah-kaedah ini, untuk membolehkan kita membuat pindaan apabila perlu, tanpa mengorbankan prinsip-prinsip pokok keadilan, kesaksamaan dan kebajikan semua kaum di negara kita.

Jika kita menemui sesuatu masalah lalu kita ambil sikap tidak menangani masalah itu, kerana takut ia akan membawa kepada masalah yang lebih besar, kita mungkin dianggap bijak dan kita mungkin dapat “menyelesaikan” masalah itu buat beberapa ketika. Tetapi masalah itu tidak akan dan tidak boleh hilang. Oleh yang demikian, sikap yang bijak dan realistik ialah dengan kita mencari kaedak untuk menyelesaikannya. Satu daripada kaedah yang baik ialah dengan mengadakan sebuah badan penasihat dan perundingan yang telah dicadangkan itu, iaitu Suruhanjaya Antara Agama. Di dalam forum itu, wakil-wakil dari semua kumpulan agama boleh menimbulkan apa juga masalah dan berbahas secara tertutup dan beradab untuk mencari jalan yang terbaik bagi semua kumpulan agama dalam masyarakat majmuk kita. Apa yang dianggap sudah menjadi undang-undang atau tradisi bagi sesuatu kumpulan dan tidak menimbulkan apa-apa masalah, ia pasti akan diterima baik oleh semua kumpulan. Tetapi jika ia menimbulkan masalah, ia boleh dijadikan tajuk perbahasan yang rasional dan intelektual dengan mengundang pakar-pakar dari pelbagai aliran fikiran untuk hadir dan mengambil bahagian dalam perbincangan itu.

Kita merujuk kepada kes murtad. “Murtad” ertinya “keluar dari sesuatu agama”. Kebanyakan orang Islam, mengikut fahaman Syariah tradisional, menganggap murtad sebagai suatu perbuatan yang keji dan perlu dihukum berat. Tetapi jika perbuatan murtad itu perbuatan keluar dari agama-agama selain Islam, apalagi untuk memeluk agama Islam, tentulah ia akan dialu-alukan oleh masyarakat Islam. Ini tidak saksama dan tidak logik.

Apa yang kita perkatakan bukan “murtad” dari sesuatu agama, tetapi kebebasan untuk menganut sesuatu agama atau tidak. Lebih tepat, kebebasan untuk beriman kepada Tuhan Yang Esa, atau tidak. Kebebasan beragama ini telah diisytiharkan buat pertama kali dalam sejarah tamadun manusia, dengan kata-kata yang begitu jelas, dalam kitab suci, Al-Quran, mendahului Perisytiharan P.B.B. tentang Hak Asasi Manusia lebih 1,300 tahun!

Sepatutnya orang Islam boleh berasa bangga dengan hal ini. Penentangan yang ditunjukkan oleh sesetengah mereka di negara kita sekarang terhadap kebebsan asasi ini ialah kerana salah faham, malah kita boleh katakan kekeliruan, mereka tentang perkara ini. Mereka anggap ayat-ayat Quran ini telah diatasi, atau dengan kata-kata yang lebih lunak, dijelaskan, oleh hadis Nabi yang kononya menghukum si murtad dengan hukuman bunuh! Sebenarnya, hadis palsu ini diseludup ke dalam hadis melalui kitab Taurat, kerana ia tersebut dalam kitab Taurat.

Tidak ada seorang Islam, termasuk ulama, yang akan menerima mana-mana ajaran yang terang-terang bercanggah dengan ajaran Quran. Perihal ajaran hadis tentang murtad ini diterima oleh masyarakat Islam sangatlah aneh. “Aneh” itu bahasa yang lunak. Bahasa yang tepat ialah penyelewengan. Musuh-musuh Islam, khasnya dari kalangan Ahlu’l-Kitab (iaitu Yahudi dan Kristen), telah berjaya menobrosi benteng Islam dengan menggunakan kaedah Hadis! (Kerana Hadis telah disamakan dengan kata-kata Nabi oleh kebanyakan umat Islam!)

Adakah salah kalau kita menyemak semula perkara ini? Kalau salah, masakan Tuhan membuat Nabi Ibrahim bertanya tentang kebangkitan manusia di Akhirat? (Lihat Quran, 2: 260) Kalau salah, masakan Tuhan membuat Nabi Muhammad nyaris-nyaris putus asa dengan pertolongan Tuhan kepada beliau dan pengikut-pengikutnya? (Lihat Quran, 2: 214) Kalau salah, masakan Tuhan menceritakan tentang keangkuhan Raja Firaun (pada zaman Nabi Musa) mendakwa dia Tuhan? Tidak salah, dari segi Islam, kita berbincang tentang apa perkara pun, termasuk tentang kewujudan Tuhan! Ini kerana manusia itu makhluk berakal yang mampu mengetahui dan yang diberi taraf khalifah di Bumi oleh Tuhan Sendiri!

Semua kalangan dan pihak, termasuk masyarakat Islam, akan beruntung, jika kita belajar menangani masalah-masalah kita secara rasional dan beradab. Ugutan terhadap mereka yang ingin mengadakan wacana ini, atau paksaan mengharamkan wacana ini, seperti yang kita lihat sedang berlaku sekarang, tidak akan menguntungkan sesiapa, termasuk masyarakat Islam sendiri. Sebenarnya, ia memalukan kita. Masyarakat Islam di negara kita patut mendahului masyarakat-masyarakat lain untuk membawa suatu kebangkitan kepada negara Malaysia baru yang sedang kita bina – sebuah Malaysia yang aman, adil dan bahagia bagi kita dan anak-cucu kita.


_______________________________
Kassim Ahmad seroang penulis bebas yang tinggal di Pulau Pinang. Beliau boleh dihubungi di kasmad172@yahoo.com.my. Laman web beliau: www.kassimahmad.blogspot.con

4 comments:

Walski69 said...

Asalamu 'alaikum brother Kassim,

Terlebih dahulu, saya ingin memohon maaf di atas komen di bawah yang ditulis dlm Bahasa Inggeris - peguasaan bahasa Malaysia saya, malangnya, tidak sebaik sebagai landasan untuk mempertengahkan pemikiran saya, berbanding degan bahasa Inggeris.

Alhamdulillah, there is at least one other Muslim in this country that feels the same about the actions (or more aptly over-reaction) of the so-called mainstream Muslims, as they have labelled themselves.

I don't claim myself to be expert in any field, least of all Islam, of which I am but a life-long student. However, of late, through the increased reading and understanding of what God has ordained in the Quran, I too have come to the conclusion that our beautiful religion today is one that has suffered over a thousand years of corruption.

I, for one, support freedom of belief in the true sense, as per written in the holy Quran. In my own opinion, I feel the fear being articulated by the traditionalist Malay/Muslims stems from a deep-seated inferiority complex; fueled by the misguided opinion that without a lot of loud and angry actions, the sanctity of Islam will be at risk.

Undoubtedly, there are many so-called "enemies" of Islam. But sometimes, seeing how some of our brethren behave, Muslims can be their own worst enemy.

Most Muslims today have totally abandoned the Quran, in favor of the more stringent (sometimes barbaric) laws derived from the Hadith, opinions of the classical jurists, and contemporary conservative ulama. This has clearly led to Muslims the world over to be easily duped into a siege mindset, unable to break through the shackles of their own shortcomings. Rather than being introspective and using their God-given intellect and intelligence to ponder the problems within the ummah (that are the ummah's doing to begin with), it becomes easier to find external scapegoats and culprits.

I fully support the notion that Muslims must return to the Quran, and understand it WITHOUT the influence of millenium-old classical opinions and extra-Quranic traditions, which have clearly failed to do much good to Muslims.

In other words, the gates of ijtihad MUST be opened once more. It is the ONLY way for Muslims to regain the glory that God has promised us in the Quran.

The Quran itself implores us to NOT accept tradition handed down over generations without question. And the reason, after several hundred years of being second-class world citizens, should be crystal clear.

Unfortunately, the hold that tradition has over our collective Muslim mindset has blinded us to the truth.

And on that note, I would like to convey my personal gratitude to you for the work you have done in trying to inititate change. Again, I am very thankful to God that there is at least one other person (which is you) who feels the same way I do. It truly sucks to be alone ;-)

I wish you and yours good health, and may God shower his blessings in abundance.

Wasallam.

p.s. You do not need to publish this comment, if you think it unnecessary. My intention is only to communicate my thoughts to you, which I've intended to do from the day I found your blog. PEACE!

JebatModen said...

Salam,

Very well and quranically written as it should be by a Muslim. The other factor that has caused confusion among the umah today is because what is "sold" to the masses under compulsion of "mass psychology and pressure" is not Islam but "Juristic Islam"....ie A religion created by the clerics/jurists which is concocted from various sources - some from Islam, christianity, paganism, etc.

Salam.

Anonymous said...

hi mr ahmad.
nice blog. they must be wonderful text but i cant read this language( thats pity )
i think u write about islam?!
i wish u be successful forever.
bye 4 now

The Eugenist said...

After reading the comment posted by magic mirror, I strongly believed that the writer doesn't fully understand the context about the article. If the writer had read it carefully, those comment would be understand fully by the writer. How pity when the word apostasy is the main game when it comes to associating Dr. Kassim Ahmad with Islam.