Monday, July 09, 2007

SATU LAGI PELAJARAN UNTUK UMAT ISLAM

SEKARANG DARI ISLAMABAD

Oleh: Kassim Ahmad

9 Julai, 2007

Apabila pentadbiran neo-kon Bush di Washington mengisytiharkan Perang Anti-Keganasan di seluruh dunia selepas peristiwa 9/11 tahun 2001, ramai orang melihat perang ini sebagai suatu muslihat puak neo-kon untuk menjatuhkan Presiden Saddam Hussein, menawan Iraq dan mendominasi kawasan Asia Barat yang strategik itu. Setelah lima tahun lebih, walaupun kes Iraq jelas suatu muslihat untuk menjatuhkan Saddam ternyata benar, suatu kalangan kecil dari orang Islam telah bangkit untuk memberontak, malah mangamuk, terhadap kuasa-kuasa Barat dan sekutu mereka . Pemberontakan dan amukan ini telah bermula lebih satu dekad yang lalu. Peristiwa 850 pelajar Pakistan, termasuk 600 pelajar wanita, yang berlindung dalam Masjid Merah di Islamabad, di bawah hasutan seorang mullah dengan tujuan hendak memaksa Kerjaan Pakistan melaksanakan pertadbiran a-la Taliban di bandar itu merupakan suatu lagi bukti bahawa golongan ini sanggup menggunakan kekerasan untuk mencapai matlamat mereka. Mereka ini bersenjatakan raifal Kalashnikov dan lebih dari 16 orang pelajar dan seorang asykar sudah terbunuh.

Bolehkah umat Islam sendiri membenarkan perkara ini berlaku? Tentu tidak. Bukan saja kerana cara kekerasan tidak dibenarkan dalam Islam, tetapi sebagai agama dan satu cara hidup yang mengutamakan kedamaian, Islam sendiri tidak mensahkan matlamat ini.

Jadi, apakah matlamat Islam sebenarnya? Mengapakah wujud kumpulan militan yang sanggup memaksakan undang-undang syari’ah (konsep undang-undang syari’ah juga berbeza di kalangan orang Islam sendiri) dalam sesebuah negara Islam, seperti Pakistan?

Walaupun kita fikir umat Islam sudah terlewat untuk menanyakan soalan-soalan ini serta mengambil langkah-langkah untuk membetulkannya (Lihat bagaimana kuasa-kuasa Barat yang menentukan nasib orang-orang Islam), kita masih percaya kepada kata-kata hikmah, “Tiada yang terlewat.”

Masalah kita memang tidak boleh diselesaikan, kecuali kita ketahui puncanya. Semua orang Islam tahu, diperturunkan dari ajaran Empat Imam Besar, bahawa sumber undang-undang Islam ialah dua yang utama, iaitu Quran dan Hadis/Sunnah, dengan tiga lagi sumber sampingan, iaitu Ijmak, Qias dan Ijtihad. Mengkaji sejarah Islam awal dan mengkaji kitab suci Quran, kita akan mendapat tahu bahawa sumber utama dalam Islam ialah Quran (yang, walaupun wahyu daripada Tuhan, dibawa oleh Nabi Muhammad; oleh itu, frasa “taatilah Allah dan taatilah rasul” dalam Quran bermakna “ikutlah Quran”, bukan “ikut Quran dan Hadis/Sunnah”). Sumber undang-undang yang kedua ialah “pihak yang berkuasa” (ulil-amr). “Pihak berkuasa ini” boleh meliputi konsep-konsep klasik Hadis/Sunnah, Ijmak, Qias dan Ijtihad. Nabi Muhammad sendiri, sebagai pemimpin kepada masyarakat Arab pada waktu itu, melakukan ijtihatnya dalam banyak hal, yang tidak disebut secara langsung dalam Quran. Umpamanya, Piagam Madinah yang masyhur itu ialah ijtihad Nabi Muhammad.

Sesetengah kalangan dalam Islam akan menuduh kita menyeleweng, kerana telah tidak mengikut ajaran ulama yang muktabar. Saya ingin bertanya: “Adakah salah kita membuat tafsiran yang baru, yang sesuai dengan tuntutan zaman kita, dan yang tidak bercanggah dengan ajaran Quran? Sebaliknya, tidakkah mereka yang taksub kepada Empat Imam Besar sudah membuat kesilapan besar mendewakan mereka?

Pada awal abad Islam, lebih kurang pendirian inilah dibawa oleh puak Muktazillah, puak rasionalis dalam masyarakat Islam awal. Malangnya, mereka telah kalah kepada puak Ahli Sunnah Wal-Jama’ah dan teologi puak kedua ini diterima oleh generasi-generasi Islam kemudian hingga ke hari ini. Tetapi, kita harus ingat, dalam hal kebenaran, bilangan ramai tidak semestinya betul, dan bilangan kecil tidak semestinya salah.

Penulis ini telah menganjurkan penilaian semula prinsip-prinsip undang-undang syari’ah ini sejak tahun 1986, apabila bukunya Hadis – Satu Penilaian Semula terbit. Dua puluh satu tahun sudah berlalu, dan kita disuakan dengan “Islam hadhari” oleh pepmimpin kita yang baru, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi. Bolehkah kita menyelesaikan masalah ini dengan preskripsi Islam hadhari? Orang akan bertanya: Mengapa Islam hadhari? Mengapa tidak Islam saja? Kepada soal ini tidak ada jawapan yang memuaskan. Oleh yang demikian, Islam hadhari tidak boleh menyelesaikan masalah kita. Pemimpin-pemimpin kita mestilah berani berhadapan dengan realiti dan mengambil tindakan-tindakan yang sesuai untuk mengatasi masalah ini dengan segera.

Reformasi pelajaran agama, mereformasi dan memodenkan golongan ulama dan membuat golongan umara menghayati pandangan hidup Islam – ini semua kita telah buat dan patut diteruskan, tetapi ini semua bukan soalan pokok. Soalan pokok ialah: sumber utama bimbingan kita. Sumber utama bimbingan kita ialah Quran, dengan sumber-sumer lain mengambil tempat kedua. Apa jua ajaran yang selaras dengan ajaran Quran boleh dan wajib dipakai; apa jua ajaran yang bercanggah dengan ajaran Quran (secara terang-terang), tidak boleh dipakai.

Perkara ini sepatutnya kita selesaikan antara kita sendiri lama dulu, sebelum campur-tangan kuasa-kuasa Barat di Afghanistan dan di Iraq. Tetapi kita semua tahu pertubuhan OIC dalam kocek Amerika Syarikat. Tidak ada negara Islam yang bebas sepenuhnya. Ini semua kesilapan kita sendiri. Kita tidak sedar bahawa Islam itu bermakna pembebasan dari segala bentuk perhambaan. Kebanyakan orang Islam mengaggap agama sebagai ibadah semata-mata, ibadah dalam ertikata yang sempit. Kita perlu tukar sikap kita dan kembali menghayati Islam sebagai suatu cara hidup yang direstu oleh Allah s.w.t. Pada waktu itu umat Islam akan keluar dari kemelut besar ini dan bangkit semula membina sebuah dunia yang aman, adil dan bahagia, bukan saja untuk umat Islam, tetapi untuk semua manusia.

Kassim Ahmad seorang penulis bebas Malaysia. Beliau boleh dihubungi di kassim03@stremyx.com and kasmad172@yahoo.com.my. Laman web beliau www.kassimahmad.blogspot.com

No comments: