Friday, January 22, 2010

QUARRELING OVER GOD
Kassim Ahmad

23 January, 2010
kassim1234@gmail.com


It is strange to find some of us quarreling over God, over His proper name. It should be obvious that God is not like us human beings, with proper names! If He has a proper name, as some of us illogically suppose, then He would be like us! In fact, He is no such entity. God is pure Spirit, genderless and bodiless. In the Quran, He is often referred to as huwa an Arabic word meaning “He”. Such is the inadequacy of language that we cannot find a genderless word to refer to God. Such being the case, why embroil ourselves in such nonsensical debate?

Granted that some of us are so devout, wanting nothing else but to serve God, that being the case, then please do. It is ridiculous to ask whose God it is, yours or mine. Since there cannot be many gods, but only one and the same God, all mankind must ipso facto serve the same God.

Etymologically, Allah.is an Arabic word meaning “The God”. The Quran, in Surah 17, Verse 110, clarifies this question beautifully in a pithy one-sentence statement. It goes: “Call Him Allah or the Beneficient. Whatever name you use, to Him belong the best names.” In Surah Al-Ikhlas (112) the Quran shows that God (Allah) is not automatically the One God that these over-zealous people claim. The first sentence goes: “Say, ‘He, Allah, is One’”. If Allah automatically refers to the One God, then the verse should not use the word “One”.

Muslims must realize that Islam is a universal religion, open to the embrace of all humanity. Anyone who believes in God, in his accountability to Him and lives righteously, he belongs to the company of those to whom God has promised security and happiness. (See Quran, 2: 62). This fortunate company consists of peoples of all religious denominations, for in all religions, there are people with the characteristics mentioned in that verse.

Muslims must practice the true Islam. They should call others to Islam, as the Quran counsels them, through rational debate and with wisdom. They should do so because Islam is a universal and humane system of life. Any thought that Islam is only for the Muslims exclusively should be banished from their minds.



Kassim Ahmad is a Malaysian writer. His website is www.kassimahmad.blogspot.com

10 comments:

Juang said...

Salam,

Mengesklusifkan agama adalah perangai orang2 Yahudi dan Nasrani di zaman Rasulullah. Mereka anggap, dengan jadi seperti mereka sahajalah manusia akan mendapat petunjuk.

Penyakit2 seperti ini banyak kedengaran dalam masyarakat Islam hari ini.

Tidak pernah Al Quran mencatatkan kisah seseorang Nabi berebut nama Tuhan. Semua Nabi mengajak manusia tunduk kepada Allah sahaja iaitu menjadi manusia yang hidup bersandar pada bukti2 yang jelas dan nyata, bukannya menurut sesuatu golongan yang merasakan mereka ada hak esklusif mengajar ayat2 Allah.

Anonymous said...

salam pak kassim.
islam kononnya hanya milik orang melayu sahaja.bangsa2 lain yang mereka dakwa "bukan islam" tidaklah layak menggunakan nama tuhan hak milik orang melayu islam ini.
Tuhan dikongkong dan dibentuk menerusi kefahaman dan pemikiran agama nenek moyang masing2. Tuhan yang bersifat Laisa kamithlihi syaiun (Tiada yang seumpama sesuatu denganNYA) dan Qiyamuhu Binafsihi (Berdiri Dia dengan sendiriNYA) perlukan bantuan2 manusia2 bg mempertahankan nama (asma')NYA.
Tuhan telahpun menjadi kuih yang dibentuk sedemikian mengikut kehendak mereka yang kononnya mendakwa mewakili Tuhan. agama hanyalah hak milik mereka dan golongan tertentu.

solat juga hanyalah untuk orang Islam sahaja.padahal syahadah, solat, puasa, zakat dan haji diwajibkan kepada sekalian manusia dan tidak hanya golongan yang mendakwa mereka itu ISLAM.
ISLAM sifatnya sejahtera. mana2 doktrin, kefahaman, tatacara hidup yang berasaskan kesejahteraan, itulah ISLAM sebenar2 ISLAM. mereka sengaja membentuk "agama" dan meletakkan garis sempadan dan mencari perbezaan2 antara satu sama lain.

ISLAM itu mudah.mereka2 ini menyusahkan kefahaman AL Quran itu sendiri.agama hanyalah hak milik dan selayaknya mereka sahajalah yang layak berkata2 ttg agama.telahpun wujud golongan2 yang hanya layak memperkatakan tentang agama seperti rahbaniyah.nabi tidak mengajarkan umatnya berkasta2 malah semua manusia sama sahaja dari segi hakikatnya."rahib2" dan kasta2 telah pun terbentuk dalam sistem agama "ISLAM' secara tidak sedar.

malah, agama telahpun lari dari matlamat sebenar, iaitu mempertuhankan Tuhan.sekarang, dalam tidak sedar, ramai yang mempertuhankan agama.agama telah menjadi satu tanggungjawab yang amat berat yang harus dipatuhi oleh penganut2 yang tidak mahu berfikir.sedangkan tiada paksaan dalam agama dan agama itu mudah.matlamat pengTauhidan Tuhan tiadapun dipraktikkan oleh umat Islam sekarang.mereka hanya mengikut ritual dan amalan lama yang diwarisi oleh ibu bapa, nenek moyang masing2. sekadar menjadi "burung kakaktua". inilah dilemma umat islam sekarang yang gagal memahami isi kandungan dan ajaran asal rasul2 ataupun isi2 di dalam AL QURAN.

sekarang ternyata "agama yang sejahtera" milik mereka ini berteraskan ketakutan. takut pada bayang2 mereka sendiri.padahal Tuhan menganjurkan kasih sayang dalam apa jua perbuatan. bangsa2 lain di dunia amat hairan dan takut melihat agama ISLAM yang bersifat menghukum, tiada belas kasihan. bukalah mata,amatilah sehalus2nya.malah, agenda terancang BARAT telahpun berjaya melabelkan ISLAM itu pengganas.

kita juga tidak dapat menolak ada agenda tersembunyi pihak2 tertentu yang bermotifkan politik, yang mana ingin menangguk di air keruh menggunakan isu agama ini.
walau bagaimanapun, haruslah difahami, AL QURAN adalah satu petunjuk bg mereka yang benar2 bertaqwa. mereka yang berlandaskan al quran dalam kehidupan seharian ternyata tidak melatah dan tenang dalam isu ini. AL QURAN menyuruh kita berfikir dan bijaksana dalam segala2nya.
wajarlah diseru agar kita kembali kepada AL QURAN kerana AL QURAN itu petunjuk dahulu, kini dan akan datang...

"we can be disagree without being disagree.
we shall not wait for the storm to end, but we must learn how to dance in the rain."

semoga pak kassim selamat sejahtera di kulim.

salam,
"padaiyappa"

Saiful Ambar Abdullah Ambar said...

Salam Pak Kassim,

True indeed. Pertembungan antara hujah dan emosi. Ujian kekuatan minda dan ilmu. Moga Allah merahmati Malaysia.

Salam.
Dari orang kulim.

Anonymous said...

Saya akan sentiasa mendoakan semoga Allah Swt memanjangkan umur Pak Kassim supaya Pak Kassim terus mewariskan ilmu2 yang boleh membantu umat Islam.

MZP

Al Mahadaya said...

Dan tidak ada yang benci kepada agama Ibrahim, melainkan orang yang memperbodoh dirinya sendiri, dan sungguh Kami telah memilihnya di dunia dan sesungguhnya dia di akhirat benar-benar termasuk orang-orang yang saleh. (130) Ketika Tuhannya berfirman kepadanya: "Tunduk patuhlah!" Ibrahim menjawab: "Aku tunduk patuh kepada Tuhan semesta alam". (131) Dan Ibrahim telah mewasiatkan ucapan itu kepada anak-anaknya, demikian pula Ya’qub.: "Hai anak-anakku! Sesungguhnya Allaha telah memilih agama ini bagimu, maka janganlah kamu mati kecuali dalam memeluk agama Asalama". (132) Adakah kamu hadir ketika Ya’qub kedatangan maut, ketika ia berkata kepada anak-anaknya: "Apa yang kamu sembah sepeninggalku?" Mereka menjawab: "Kami akan menyembah Tuhanmu dan Tuhan nenek moyangmu, Ibrahim, Isma’il dan Ishaq, Tuhan Yang Maha Esa dan kami hanya tunduk patuh kepada-Nya." (133) Itu adalah umat yang lalu; baginya apa yang telah diusahakannya dan bagimu apa yang sudah kamu usahakan, dan kamu tidak akan diminta pertanggungjawaban tentang apa yang telah mereka kerjakan. (134) Dan mereka berkata: "Hendaklah kamu menjadi penganut agama Yahudi atau Nasrani, niscaya kamu mendapat petunjuk". Katakanlah: "Tidak, bahkan agama Ibrahim yang lurus. Dan bukanlah dia dari golongan orang musyrik". (135) Katakanlah: "Kami beriman kepada Allaha dan apa yang diturunkan kepada kami, dan apa yang diturunkan kepada Ibrahim, Isma’il, Ishaq, Ya’qub dan anak cucunya, dan apa yang diberikan kepada Musa dan ’Isa serta apa yang diberikan kepada nabi-nabi dari Tuhannya. Kami tidak membeda-bedakan seorangpun di antara mereka dan kami hanya tunduk patuh kepada-Nya".(136) Maka jika mereka beriman kepada apa yang kamu telah beriman kepadanya, sungguh mereka telah mendapat petunjuk; dan jika mereka berpaling, sesungguhnya mereka berada dalam permusuhan. Maka Allaha akan memelihara kamu dari mereka. Dan Dialah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. (137) Al Baqarah
Hamba mengajak manusia kembali kpd agama nenek moyang kita iaitu Asalama malah nabi yg membawa al quran tidak mengikuti agama selain agama nabi ibrahim.
Ana Al Dina Anada Allaha, Al Asalama. (Sesungguhnya Agama Di sisi Allaha, Asalama).

zulia said...

Seperti maksud ayat di atas memang bertepatan dengan sirah yang menceritakan bahawa Nabi bersembahyang sebagaimana syariat Nabi Ibrahim atau dikenali sebagai agama hanif, sebelum perintah solat lima waktu, iaitu 2 rakaat pagi dan 2 rakaat petang. Mengikut sejarah kota Mekah, penduduknya berasal dari Kabilah Arab dari suku Jurhum. Nabi Ismail a.s juga telah mengahwini wanita dari Kabilah ini dan berkembanglah menjadi penduduk Mekah. Agama asal mereka adalah agama Nabi Ibrahim dan seperti umat-umat lain, setelah lama ditinggalkan Nabi, mereka akan menjadi kufur semula dengan menyembah berhala, walaupun ada yang bersembahyang dan berhaji tetapi telah bercampur dengan penyembahan berhala.

Anonymous said...

Kpd sdra Juang,

Apa yg sdra merepek ni. Quran bukan sesuatu perkara yg berlaku berterusan, jadi tidak sesuai dikatakan Quran pernah ini atau itu. Ia telah diturunkan lengkap sebagai sebuah kitab jadi sesuatu yg diperkatakan itu adalah ada atau tiada dlm Quran bukan Quran pernah sebut atau tidak pernah sebut.

Kedua, agama dan aqidah bukan berdasarkan kpd bukti2 yg jelas dan nyata sahaja. Ia juga berdasarkan kpd kepercaya kpd yg ghaib spt Tuhan dan malaikat. Jadi sdra percaya ke tidak kpd Tuhan dan malaikat? Adakah Tuhan dan malaikat itu jelas dan nyata?.

Ketiga, siapakah pula yg membolot hak2 mengajar agama? Sdra Juang dan Pak Kassim pun boleh membuka pondok atau madrasah untuk mengajar agama tetapi mesti ada pihak yg mengesahkan apa yg diajar itu berdasarkan Quran dan Hadith dan bukan omong2 kosong. Kita tidak boleh membenarkan seseorang guru membuka sekolah dan mengajar perkara2 yg mengarut. Siapa yg akan melindungi anak2 yg dihantar ke sekolah sedemikian? Jangan terikut dng Pak Kassim yg sesat dan menyesatkan ini. Bincanglah dng org2 yg mempunyai ilmu akan perkara2 yg diperkatakan oleh Kassim Ahmad ini.

Juang said...

Salam saudara Anon (4:48pm),

Kepercayaan kepada yang ghaib bukannya kepercayaan membuta-tuli. Biarpun Allah itu ghaib, tetapi KeesaanNya tetap dibuktikan dengan jelas dan nyata seperti ayat2 Al Quran di bawah:

23:91. Allah tidak mengambil kepada-Nya sebarang anak, dan tidak juga ada tuhan bersama-Nya; jika demikian, tentulah tiap-tiap tuhan pergi dengan apa yang ia cipta, dan sebahagian mereka tentulah meninggi terhadap sebahagian yang lain; Allah disanjung, di atas apa yang mereka menyifatkan.

17:42. Katakanlah, "Sekiranya ada tuhan-tuhan lain bersama Dia, sebagaimana mereka mengatakan, tentu mereka mencari jalan kepada Yang mempunyai Arasy."

Jangan nak berdusta mengatakan perkara ghaib tidak perlu bukti2 yang nyata. Orang2 musyrik sahaja suka perbodohkan manusia atas alasan ghaib.

Jika Allah yang ghaib itu pun ada bukti2 yang nyata tentang KeesaanNya, apa lagi perkara2 ghaib lain. Apakah ada perkara2 ghaib lain yang lebih ghaib daripada Allah?

Saya lagi2lah tidak percaya kepada orang2 yang mengatakan seseorang individu itu sesat. Sebab dalam Al Quran sudah mengajar bahawa urusan menentukan siapa sesat dan siapa dapat petunjuk itu adalah urusan Allah. Jadi, bila ada manusia itu perasan dirinya tuhan dan hukum orang lain sesat, takkanlah saya nak percaya kepada penyekutu Allah itu?

Malah dalam Al Quran juga bawa kisah kaum musyrik terdahulu yang suka menghukum Nabi dan Rasul mereka sebagai sesat, pendusta atau tukang sihir. Jadi bila ada manusia berperangai macam orang2 musyrik terdahulu, takkan kita nak percaya pada mereka?

Dengan common sense kita boleh nampak itu semua.

:)

Unknown said...

Terbaekss dari saudara Juang :)...

sardindalamtin said...

kepada saudara JUANG,

apa yg anda tulis adalah benar. Percaya kepada ghaib tidak semestinya percaya secara membabi buta tanpa berfikir secara saintifik.

Lihatlah alam semesta yg luas ini. Malam yg dipenuhi bintang2, galaksi, planet, nebula dan meteoroid. Pasti alam yg luas ini ada penciptanya.

Kalau setakat percaya Allah itu ghaib dan berhenti setakat itu sahaja, itulah yg dinamakan bodoh. Padahal di dalam Al-Quran Allah menyeru manusia berfikir tentang ciptaanNya termasuk bintang2 di langit agar kita berfikir siapa yg mencipta alam semesta ini? pasti ada pencipta yg Maha Agung.

Anon yg memberi komen di sini mengingatkan saya tentang seorang pemimpin parti politik islam di negeri pantai timur. beliau mengatakan 'buat apa lah nak kaji angkasa lepas nie, padahal di bumi masih banyak lagi yg tidak dikaji. biarkan sajalah urusan Alah, jangan kita bersusah payah nak mengkaji kuasa Allah. banyakkan amal ibadat sahaja.'. para agamawan lah yg menyebabkan manusia sesat.

Manusia mencipta agama tetapi Tuhan mencipta sains. Semakin banyak saya pelajari ilmu sains seperti cosmology, arkeologi, biologi, botani, zoologi, aeronautik, astronomi, fizik nuklear dan lain2, semakin saya percaya bahawa para agamawan adalah golongan yg kolot dan bodoh tetapi menggunakan perkataan TUHAN sebagai perisai mereka.