Wednesday, July 21, 2010

4 comments:

Anonymous said...

Pak Kassim,

1. Selamat menyambut bulan Ramadhan sekali lagi.
2. Saya sambut baik artikel terbaru Pak Kassim ini.
3. Saya bersetuju, umat Islam hasrus berpegang teguh pada ajaran Islam berpandukan Al-Quran.Saya pasti ketika kita melangkah ke alam Barzarkh, hanya 3 soalan yang akan ditanya Mungkar dan Nangkir,
Siapa Tuhan mu, Siapa Nabi Mu, Apa agama mu.

4 Salam Hormat pak Kassim, semoga allah swt memanjangkan usia Pak Kassim dan dikurniakan kesihatan yang baik.

MZP

Kassim Ahmad said...

1. Terima kasih kerana penghargaan itu.
2. Selamat berpuasa.

Anonymous said...

Ada negara maju tak pand pada Quran pun seperti Jepun atau Jerman, malah pada zaman moden banyak negara maju tidak rujuk pada Quran untuk maju, kecuali orang Melayu di Malaysia yang selalu melalak perlunya kembali pada Quran. Intipati untuk maju antaranya ialah berusaha, inovatif, pandai mengurus sumber modal insan, ilmu sains dan teknologi, alam sekitar dan adanyanya pemimpin yang betul-betul pro kemajuan untuk kesejahteraan rakyatnya.
Zaman dulu kala walaupun banyak dapat nabi atau rasul hidup dalam keadaan 'primitif' tetapi alam sekitar mereka lestari.

Anonymous said...

Wahai anonymous yg bagaikan sang bulan tanpa pantulan cahaya sang mentari..negara negara pimpinan kafirun maju sebeb mereka mengikuti ajaran Quran tanpa menganuti Islam secara terbuka.Quran mengajak manusia membaca & mempertingkatkan pengetahuan untuk kebaikan umat manusia. Quran diturunkan untuk dipraktik, bukan untuk dilagukan atau hanya dibaca sempena aturcara majis. Keimanan hanya boleh ditentukan tuhan, kemungkinan juga mereka lebih Islam dari orang orang yg mengaku Islam. Allahu'alam.