Friday, February 17, 2012

IKUT QURAN – APA MAKNANYA?

Oleh: Kassim Ahmad
Darul_hikmah33@yahoo.com.my

18 Februari, 2012

Pada tahun 1982 Dr. Rashad Khalifa menerbitkan sebuah buku menolak Hadis secara keseluruhan dan menganjurkan supaya umat Islam ikut Quran semata-mata. Hujah beliau Hadis yang sebenar itu Quran. Beliau lupa bahawa perkataan ‘hadis’ juga bermakna ‘berita’ atau ‘perkara’. Apabila saya menerbitkan buku saya Hadis: Satu Penilain Semula pada tahun 1986, beliau menelefon saya menyatakan beliau faham mengapa saya tidak menolak Hadis secara total. Sebenarnya pendirian saya berbeza dengan beliau secara berprinsip, bukan kerana saya mahu bertolak ansur dengan prasangka kebanyakan orang Islam yang taksub kepada hadis.
Ramai juga orang Islam di seluruh dunia, termasuk di Malaysia, menjadi pengikut Dr. Rashad Khalifa, dan menolak pendirian saya. Esei ini saya tulis dengan tujuan untuk menghuraikan makna sebenar cogankata “Ikut Quran”.
Surah Al-Nesa (4), ayat 59 menyatakan dua sumber kuasa. Sumber utama ‘Allah dan rasul’; sumber tambahan ‘mereka yang berkuasa’. Ayat itu berbunyi: “Hai orang yang beriman, hendaklah kamu taat kepada Allah, dan hendaklah kamu taat kepada rasul, dan kepada mereka yang berkuasa di antara kamu...” Ayat ini penting sekali, kerana ia menerangkan hakikat dua sumber kuasa atau undang-undang: pertama dan utama, Quran; kedua dan sampingan, pemimpin. Quran boleh diumpamakan sebagai perlembagaan, dan pemimpin, undang-undang tambahan atau undang-undang kecil, dengan syarat undang-undang tambahan ini tidak melanggar perlembagaan.
Di bawah konsep ‘pemimpin’ boleh dimasukkan apa yang dikatakan Hadis/Sunnah Nabi, dan ajaran-ajaran manusia yang lain, seperti sains, sejarah dan falsafah. Ajaran-ajaran ini, yang selaras dengan ajaran Quran, terpakai; yang bercanggah, batal.
Inilah makna ayat ini. Amat jelas dan tiada kekeliruan sedikit pun di dalamnya.
Ambil contoh wahyu yang pertama yang turun kepada Nabi Muhammad: “Bacalah dengan nama Tuanmu yang menjadikan ...” (96: 1-5) Nyatalah perintah baca ini menyuruh manusia membaca semua dengan kritis: ambil yang baik dan buang yang buruk. Ini makna frasa ‘baca dengan nama Tuanmu yang menjadikan’. Perintah ini bukan ditujukan kepada Quran, kerana tiada disebut perkataan ‘Quran’ dalam ayat itu. Lagi pun, Quran belum ada pada masa itu! Ini bermakna Hadis pun kita kena baca juga, tetapi baca dengan kritis. Begitu juga kita kena baca kitab Taurat, dan kitab-kitab agama-agama lain. Begitu juga kita kena baca sains, sejarah dan falsafah. Sebenarnya, perintah baca ini suatu revolusi besar dalam perkembangan fikiran manusia.
Apabila kita mengikut Quran, tidak bermakna kita tidak perlu membaca buku-buku lain. Quran sendiri, seperti yang telah saya tunjukkan, menyuruh kita membaca buku-buku lain dengan syarat kita membacanya dengan kritis.
Timbul soalan siapakah yang menghuraikan Quran, Nabi Muhammad (seperti yang didakwa oleh Ahlul-Hadis), atau siapa? Seperti biasa, Quran memberi jawapannya pada banyak tempat . Ayat 55: 1-2 menyatakan Tuhan yang mengajar Quran. Ayat 75: 16-19 menyatakan Tuhan dan agen-agen-Nya (termasuk nabi Muhammad dan cendekiawan pada semua zaman pasca-Quran). Ayat 35: 31-32 menyatakan mereka yang Tuhan pilih saja daripada generasi-generasi kemudian yang boleh menerimanya, yakni yang beriman dengan Quran dan boleh menghuraikannya. Ayat 3: 7 menyatakan bahawa tidak siapa boleh mentafsirkan ayat-ayat kiasan, melainkan Tuhan dan mereka yang pakar.
Saya telah memberi sembilan prinsip kaedah tafsir yang saintifik dalam buku saya Hadith: A Re-evaluation (1996: U.S.A.), hlm. 126-151.
Saya ingin memperingatkan pengkaji Quran supaya membaca dan mengkaji Quran secara keseluruhan. Pembacaan dan pengkajian mestilah dilakukan secara keseluruhan, bukan setengah-setengah. “Kami akan menyoal mereka yang mebahagi-bahagikan, yang menerima Quran setengah-setengah saja.” (Quran, 15: 90-91)
Quran juga menyuruh kita bertanya kepada para ilmuwan (perhatikan bukan ulama, kerana kasta paderi tiada dalam Islam; ia diimport dari agama-agama Hindu dan Kristian). (16: 43; 10: 94)
Dengan ringkasnya, mengikut Quran bererti mengikut kebenaran dan ajaran-ajaran yang logikal, bukan khurafat.
--------------------
KASSIM AHMAD seorang penulis bebas Malaysia. Laman web beliau www.kassimahmad.blogspot.com

27 comments:

Juang said...

Salam,

1) Saya juga sependapat dengan Pak Kassim dalam penerimaan hadis ini. Jika kita telah nampak kekuatan Al Quran pada logikalnya, maka hadis-hadis selain Al Quran (atau apa jua bahan bacaan dan pendapat) yang logikal boleh kita terima.

2) Tetapi selalu yang terjadi, jika kita perlihatkan sikap kritis terhadap hadis atau pendapatan tok guru-tok guru agama demi mencari sesuatu yang logikal, pasti kita akan dilabelkan bermacam-macam gelaran (selalunya gelaran anti-hadis).

3) Sedangkan kalau kita hayati kisah Nabi Ibrahim mengenali Tuhan, beliau sendiri menggunakan fikiran yang logikal untuk menolak kepercayaan kaumnya sendiri seterusnya kepercayaan lain yang mendewakan bulan, bintang dan matahari.

4) Kalau kita perhalusi sifat ajaran-ajaran khurafat yang diamalkan oleh umat terdahulu (seperti yang disebutkan dalam Al Quran), semuanya bersifat menentang logikal seperti ada yang mempersembahkan makanan kepada Tuhan (sedangkan Tuhanlah yang memberi makan kepada manusia), Tuhan perlukan anak perempuan sehingga anak itu perlu dikorbankan (walhal manusialah yang perlukan zuriat sebab sifat manusia tak kekal macam Tuhan) dan sebagainya.

5) Jika yang mengaku Islam pun beramal dengan ajaran yang sifatnya tidak logik, apa bezanya mereka dengan kaum-kaum terdahulu yang menyekutukan Tuhan itu?

Anonymous said...

Salam

Berkenaan hadis sy ada beri berpendapat disini klik jika berminat mahu membacanya...

Berkenaan politik dan agama sy juga ada beri pendapat disini klik jika berminat mahu membacanya...

Kassim Ahmad said...

1. Seorang hamba Allah (saya tidak mahu menyebut namanya) telah membuat komen penuh emosi, mencaci saya tanpa secebis alasan yang logikal pun.
2. Saya boleh terima kritikan, hatta cacian pun. Tetapi saya tidak akan layan orang yang merapu.

yaakob ahmad said...

Terima kasih pak kasim .penerangan yang bagus ..walaupun saya tak dapat menerima keyakinan pak kasim mengenai teori kod 19 yang membatalkan 2 ayat surah akhir at taubah.Namun apa yang baik saya menerimanya bersandarkan pada ayat Mereka (orang-orang mukmin) mendengar semua pandangan, kemudian mengikut yang paling baik.

Quran, Al-Zumar (39): 18

Anonymous said...

Kini kita berada dalam satu era yang ada bahagian yang dalam serba modern dan sat bahagian dalm dunia primitif. Masyarakat modern banyak menyoal dan meragu sesuatu fahaman/falsafah/dokrin/hala tuju atau tujuan kewujudan yang tiada tidak dapat memuaskan semua pihak dan nampaknya begitulah seterusnya sehingga hari kiamat atau matahari kita meletup(supernova) yang semua kehidupan dalam sistem surianya akan mati dalam tempoh 4 bilion tahun lagi.Sebelum itu manusia akan tak habis-habis mencari 'jalan yang lurus' bagi menjamin kebahagian dan kesejateraan hidupnya.Pencarian ini dah berlarutan sejak manusia boleh berfikir dan merenung tapi masih tiada jawapan yang tuntas kecuali bagi mereka yang mempunyai keyakinan yang Islam itu salah satu cara hidupnya, tetapi ada kelompok yang tidak percaya agama termasuk agama Islam juga boleh menikmati cara hidup impian itu tetapi akhirnya terpaksa masuk neraka kerana tidak mempercayai Sang Khalid. Soalanya bukan semua manusia yang berbilang etnik dan latar belakang boleh menerima mana-mana agama walaupun yang bersumber dari Nabi Ibrahim sekalipun. Manusia moden bagaikan terperangkap yang dia tidak mungkin dapat menghurai tujuan kewujudannya dengan tuntas kerana itub satu misteri besar kecualilah mereka yang berkeyakinan dengan al-Quran.

Kassim Ahmad said...

1. Walaupun ada fitnah kuat terhadap Kod 19 yang menunjukkan bahawa ayat-ayat 128 & 129 dalam Surah 9 itu telah dimasukkan melalui satu komplotan yang jahat. Komplotan ini ada bukti-buktinya yang nyata. Lihat buku saya, "Hadis: Jawapan kepada pengkritik."
2. Manusia perlu kepada keadilan dan kebahagiaan. Ada tiga jenis manusia dalam semua masyarakat: (1)Mukmin, (2)Kafir, dan (3) Munafik. Undang-undang Tuhan memastikan bahawa orang mukmin akhirnya akan menang. Kemenangan ini pasti datang tidak lama lagi. Percayalah. Jangan jadi pesimis. Tanda-tandanya sudah ada.

Juang said...

Salam,

1) Ramai manusia suka bersikap tidak adil pada Tuhan. Jika sesuatu perkara yang mereka ingini, mereka tahu ia perlu dilakukan secara logik kerana tanpa logik, perkara tersebut tidak akan terhasil.

2) Tetapi sesuatu yang Tuhan Kehendaki, mereka buat secara tak logik. Mereka tak terfikir bahawa perbuatan-perbuatan yang tak logik mereka lakukan itu tidak akan membawa apa-apa hasil (sia-sia di sisi Tuhan).

3) Dengan kata lain, untuk keinginan mereka, mereka mahu perkara itu berhasil. Tetapi untuk Kehendak Tuhan, mereka lalai memikirkan sama ada ia mendatangkan hasil atau tidak. Main buat tanpa berfikir.

Mat Guyver said...

Salam Pak Kassim,

Saya mahu bertanya, mengapa kita harus ambil Al-Quran sahaja sedangkan kita ketepikan Taurat dan Injil. Bukankah Tuhan telah perintahkan kita utk beriman kepada semua kitabNya?

Saya tahu bahawa dua kitab ini telah byk diubah-ubah tetapi pasti masih terdapat sebahagian kebenaran yang masih wujud di dalamnya.

Atau semua yang pernah tertulis di dalam Taurat dan Injil ada di dalam Al-Quran?

Mohon diberi penjelasan...

-Mat Guyver-

yaakob ahmad said...

saya ingin penjelasan pak kasim mengapa pak kasim menerima teori kod 19,,dengan membatalkan 2 ayat akhir surah at taubah.ini reality bukan fitnah.siapa yang memberi kuasa pada rashad kahlifa membatalkan 2 ayat akhir surah attaubah bersandarkan teori kod 19,bukankah Allah menyatakan bahawa alquran dicatit oleh mereka yang taat dan jujur.walau apa pun banyak penerangan pak kasim mengenai perkara lain amay memuaskan hati saya.

Kassim Ahmad said...

1. Dua ayat akhir(128 & 129)Surah 9 memang telah ditambah secara haram oleh Suruhanjaya yang ditubuhkan oleh Khalifah Uthman. 2. Buktinya ada empat. Pertama, disebut dalam kitab "Al-Itqan" oleh Jalaluddin Al-Suyuti. Kedua, disebut dalam Hadis. (Lihat "Ulumi
'ul-Quran" oleh Ahmad von Denfeer (hlm, 56). Ketiga, ditolak oleh Kod 19. (Lihat Lampiran 24, tafsir Dr Rashad Khalifa.) Keempat, ketiadaan Basmallah pada awal surah ini tanda bahawa Tuhan tahu dan tidak meletaknya cop-Nya.
3. Quran memeng dipelihara dari korupsi manusia oleh Tuhan Sendiri. Kaedah Tuhan memelihara Quran itu melalui Kod 19 (Lihat ayat 30, Surah 74.)
4. Satu daripada rujukan Surahanjaya Uthman naskah Nabi Muhammad sendiri yang ditinggalkan kepaa isterinya Hafsah. Naskah ini kemudian disuruh musnah oleh Khalifah Marwan ibni Hakim (m. 65/654). Ini bukti lagi bahawa naskah asal berbeza daripada naskah Uthman.
5. Memang orang Islam kena iktiraf kitab-kitab suci lain (Taurat, Injil dan lain-lain), tetapi Quran itu mengesahkan dan mengatasi semua kitab suci lain. (Quran, 5: 48)

Anonymous said...

Ulasan ke-13 oleh Sdr Kassim memberi kita satu gambaran betapa sulitnyanya seseorang itu untuk faham akan mencari 'jalan yang lurus'. Saya fikir orang biasa (yang sering bergelut dengan kehidupan)tiada upaya atau masa untuk merujuk perkara yang disebut seperti dari 1 hingga 5. Dahlah nak faham al-Quran kena faham bahasa Arab,apa pula nak faham Taurat atau Injel, nak menguasai bahasa Arab pun kena belajar dan ambil masa, begitu sulit untuk sampai ke tahap 'Islam itu mudah' untuk memahaminya, belum lagi kena terima pelbagai tafsiran oleh ilmuan yang kononnya berintegriti yang tetapi berselisihan pendapat. Akhirnya pengertian 'iman', 'akidah' atau syurga menjadi kabur sampai seseorang itu menemui ajalnya.Kenapa perkara ini telah berlarutan sehingga beribu tahun? Atau manusia akan melalui tempoh kalut ini kecuali mereka yang optimis saje dapat memahami Islam dan juga agama lain selagi dia dalam suasana sosio-politik yang menindas pemikiran mereka?
Saya ikuti perbincangan mengenai Islam ini asyik hebat menegakkan satu kupasan yang batil dan yang satu lagi mahu pegang pada yang memberinya keyakinan dapat masuk syurga.

Kassim Ahmad said...

1. Jangan gentar dengan soal bahasa Arab dsbnya.
2. Bahasa itu alat komunikasi saja. Banyak buku, termasuk kitab suci, telah diterjemah ke dalam bahasa Inggeris dengan baik sekali.
3. Yang penting itu hidayah. Hanya Tuhan yang memberi hidayah.
4. Kita dilarang keras mendewa-dewakan pemimpin, termasuk Nabi Muhammad. Ini menempa jalan ke Neraka! Berwaspadalah!

Juang said...

Salam,

1) Kemungkinan ada yang sukar nak memahami Al Quran kerana mereka tidak mula membacanya dengan niat mahu menjadikannya sebagai peringatan.

54:17. Sesungguhnya Kami memudahkan al-Qur'an untuk Peringatan. Adakah sesiapa yang mengingatinya?

2) Apa jua ilmu, kalau kita belajar tanpa kena dengan tujuan ilmu itu diturunkan, pasti kita susah nak faham.

arya said...

Semasa kita masih kecil kita sudah ditanamkan perasaan gentar kepada Al Quran. Jangan sentuh atau pegang Al Quran kalau tak berwuduk.
Jangan baca Quran kalau tak ada guru nanti salah sebut lain maknanya.Itu membuatkan membaca Quran boleh berdosa bukan berpahala.
Jalan mudah jangan usik Quran, kita tak akan berdosa.
Sebetulnya kita tak digalakkan membaca Quran, tetapi kita digalakkan mengaji atau melagukan Quran.Tak faham tak apa.Tapi kalau nak faham maknanya tunggu ada guru dulu, jangan pandai2 sendiri mentafsirkan. Al Quran tanpa guru boleh menyesatkan manusia.
Penterjemah sendiri tidak yakin dengan kesempurnaan Al Quran.Maka, terdapat banyak sekali tokok tambah yg diletakkan dalam kurungan yg membuatkan pembaca berasakan ia adalah sebahagian drpd ayat Quran.
Penterjemah tentu berpendapat tanpa tokok tambah dalam terjemahan mesej sebenar Al Quran tidak akan sampai kepada manusia.

Kassim Ahmad said...

1. Memang ada beberapa aritkel dalam blok ini dalam bahasa Inggeris. Malangnya, anda kena rajin membuka tiap satu.
2. Tetapi kalau kita tak rajin dan berusaha dengan gigih, bolehkah kita dapat apa yang kita cari?

Kassim Ahmad said...

1. Solat memang bukan tiang agama. Baca surah 107.
2. Kita tidak mengikut Hadis apabila kita sebahyang. Sembahyang itu diperturunkan daripada Nabi Ibrahim, dan dari Nabi Ibrahim hingga ke hari ini. Tiap perkara yang kita buat tiap-tiap hari tidak boleh hilang. Apa yang boleh hilang itu keikhlasan kita bersembahyang. Rujuk Surah 107.

Anonymous said...

Kalupun manusia membaca dan faham al-Quran secara betul tidak pasti mereka akan memenuhi tuntutan pesan wahyu itu melainkan merancakkan lagi amalan ritual beribadah seperti solat, puasa, naik haji, mengidolakan Nabi Muhammad atau Tuhannya dan kureng melakukan pembasmian penindasan, menuntut keadilan jauh sekali untuk berzakat secara ikhlas. Mereka lebih rela mewirid, membaca surat Yasin/Kursi, berzikir, bertahlil, berzanzi dan perkara yang tidak menyumbang ke arah pembinaan ilmu. Perkara ini sama seperti agama lain. Kesimpulan ajaran agama ialah memberi keadilan, kesejahteraan dan berbuat baik di atas bumi dalam semua bidang, tapi apa yang berlaku manusia juga asyik berdebat mencarai tafsiran yang terbaik yang diredai Tuhannya.

Juang said...

Salam,

1) Apa ertinya taubat kalau hidup masih mengulangi kesilapan umat-umat terdahulu?

2) Dalam Al Quran telah jelas menceritakan punca-punca umat terdahulu menyekutukan Allah. Contohnya orang2 Yahudi dan Nasrani percaya pada konsep "Tuhan ada anak". Ini kerana mereka jadikan habr/rahib mereka sebagai sekutu2 Tuhan. Mereka malas nak selidik apa yang golongan agama mereka ajar dan menerimanya tanpa usul periksa. Sikap inilah yang ditiru kebanyakan oleh orang2 Islam hari ini.

3) Ada pula kaum terdahulu beribadat dengan menurut apa yang nenek-moyang mereka amalkan. Mereka beramal di atas persangkaan dan ikut-ikutan sahaja. Ini juga wujud dalam umat Islam hari ini.

4) Adalah suatu yang tidak bijak jika kita telah diberitahu (melalui Al Quran) tentang kesilapan umat-umat terdahulu , tetapi kita terus mengulangi kesilapan yang sama. Itu menunjukkan kita lebih bodoh daripada umat-umat terdahulu sebenarnya.

Pembaca Buku said...

Saya agak terkejut dengan pendedahan dari Kod-19 yang meramalkan kiamat akan berlaku pada tahun 2280 Tahun Masehi, seperti yang dimuatkan dalam buku Pak Kassim Hadis Jawapan Kepada Pengkritik di m/s 44.

Tidak pasti samada ia betul atau tidak. Kebanyakan ulamak Islam menolak tafsiran Rashad Khalifa.

Kassim Ahmad said...

1. Untuk Sdr "Pembaca Buku":-
Kalau anda baca buku saya HJKP dengan teliti, saya tidak bersetuju dengan Rashad Khalifa tt tarikh kiamat pada 2280 T.M. itu. Saya katakan peristiwa itu satu perubahan besar, bukan kehancuran dunia. (lihat hlm.59, para 4)
2. Untuk Sdr Anon:-
Jangan kelirukan antara pegangan tauhid dengan perbuatan dosa. Solat tanpa ikhlas itu sesia. Pendewaan terhadap Muhammad itu syirik.

maae said...

Salam Pak Kassim,

1.Hakikat nya(penerangan artikel Pak Kassim kali ini) yang perlu di fahamkan kepada Umat Islam khas nya, Ulul Amri di Malaysia dan manusia biasa sejagat.Artikel ini saya anggap jelas dan begitu baik.

2.AlQuran (Yang Maha Empunya dan Memiliki Segala-gala nya)ialah paksi, kemudian diterangkan dan di jelaskan dengan Hadis Sahih (Rasul dan Sunnah Rasul Allah)dan akhiran nya di terima - makrifat bersama keikhlasan hati.Inilah ilmu Allah jalan ke syurga. Allah SWT menghalang kita mencari jalan ke neraka!Sememang nya manusia itu di jadikan keluh kesah - untuk di uji keimanan dan keikhlasan hati nya. Kebijaksanaan manusia menggunakan Ilmu Amal nya akan membezakan yang Benar dan Bathil.Pahala dan Dosa berserta ganjaran masing-masing.

3.Tidak semesti nya ilmu dan amal penuh di dada, bahawa si polan paling berhak ke syurga! Tiada jaminan Allah SWT jua.Malah manusia seperti ini paling ramai menyesat kan manusia lain ada nya. Allah SWT itu maha adil , maha bijaksana dan seperti amat jelas dalam gambaran 99 nama NYA ! Maka yang jelas dan nyata ialah manusia itu mesti PATUH

4.Logik akal TIDAK boleh menguasai tafsiran AlQuran tetapi LOGIK AlQuran melangkaui,membimbing logik akal manusia yang tidak seberapa, supaya boleh sentiasa berada di jalan yang benar untuk sepanjang hayat umur, sepanjang zaman sehingga ke akhir (kiamat)

adham said...

Salam Pak Kassim

Untuk memudahkan pelawat blog ini, saya cadangkan Pak Kassim buat label untuk setiap article yang ditulis. Barulah senang pelawat nak cari article bab2 tertentu.

adham said...

Dan satu lagi, tulisan article Pak Kassim ni kecil sangat...

melayu asli said...

Salam,
"Manusia tidak akan beriman kecuali dengan menyekutukan Tuhan".
Ayat Quran ini sangat jelas & Tuhan mengingatkan kita supaya jangan mengulangi kesilapan umat terdahulu agar kita berjaya membentuk suatu dunia yang aman, adil & bahagia.
Mengapa perlu kita kaitkan Quran dengan buku lain dalam setiap rujukan kepada Quran? Tidakah kita sedar bahawa ini adalah syirik & dosa syirik tidak terampun?
Mengapakah seruan "Kembali kepada Quran" begitu sukar dilaksanakan?

hafizthiru said...

Salam.Sy mengikuti penulisan anda di sini.sangat bernas,sangat terbuka dan penuk logik.sy berbangga membaca nukilan anda.

abunaim said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

Salam pak kassim, saya tolak hadith sepenunya. Hanya Qur'an menjadi pegangan hidup.