DUA JENIS
ISLAM
Oleh: Kassim Ahmad
17 Januari, 2014
Ramai orang tidak sedar bahawa ada
dua jenis Islam. Pertama, Islam yang sebenar yang diajar oleh semua nabi dalam
semua zaman, dan yang dilengkapkan oleh penyudah segala nabi, iaitu Nabi
Muhammad dalam Quran. Kedua Islam baka, yakni Islam yang kita warisi daripada
nenek-moyang, dan yang mengandungi banyak ajaran yang salah.
Harus diperhatikan bahawa umat Islam
hari ini, yang berjumlah 2.1 bilion orang, duduk di bawah dari umat Kristian di
Eropah dan Amerika Syarikat, di bawah dari umat Konfusius di China dan juga di
bawah dari umat Hindu di India. Bolehkah umat Islam, yang memeluk agama Islam
yang Tuhan reda [1] berkedudukan di bawah sekali? Ini sama sekali tidak logikal.
Sejarah mencatat 60 tahun setelah Nabi
Muhammad wafat dalam zaman Khalifah Uthman Ibni Affan, bangsa Arab yang dulunya
tidak terkenal melonjak naik menjadi kuasa nombor satu dunia mengalahkan Empayar
Parsi dan menakluk sebagian besar Empayar Baizantium, dua kuasa besar dunia
pada zaman itu. Ini tidak pernah berlaku dalam sejarah. Sejarawan-sejarawan yang objektif mencatat peristiwa ini. Mereka
termasuk Robert Briffault (Tha Making of Humanity,
1919) George Sarton, A History of Science), Jil. 1 1970) ,
dan M. M. Shariff, (Muslim Thought: Its
Origin and Achievements, 1951).
Itu kejayaan Islam yang sebenar,
Islam tanpa mazhab, Islam tanpa penyelewengan-penyelewengan yang datang
kemudian.
Apakah Islam baka? Ia Islam yang kita
warisi dari nenek-moyang yang telah dimasuki penyelewengan-penyelewengan yang
datang kemudian, seperti amalan selawat kepada Nabi Muhammad dan syahadah kedua. [2]
Apabila kita menonton t.v. kita
hairan mendengar ustaz-ustaz yang berbicara tentang Islam membuat kesilapan.
Apakah mereka tidak tahu? Mengapa kita menggelar mereka ustaz kalau mereka
tidak tahu? Adakah kebanyakan kita sudah terlalu jauh menyeleweng? Renunglah
kata Quran bahawa kebanyakan manusia tidak suka, malah takut kepada kebenaran. [3]
Mengapa? Ingat kembali bahawa manusia, Homo
sapiens, itu dijadikan Tuhan khalifah di Bumi. Khalifah ertinya pengganti
(kepada binatang), atau wakil raja yang bebas menentukan nasibnya sendiri dalam
konteks undang-undang alamiah, atau natural
law. Jadi, kebebasan memilih di antara pelbagai perbuatan itu sifat utama
khalifah. Ayat Quran 2: 256 mengisytiharkan kebebasan mutlak untuk memilih
agama. Perhatikan ayat ini datang persis selepas Ayat Kursi, yang menegaskan
sifat-sifat Tuhan yang utama, iaitu Yang Hidup Senantiasa, Yang Maha Berkuasa
dan Yang Maha Mengetahui.
Bagaimana boleh timbul Islam
baka? Bila subjektiviti (minda manusia) berinteraksi dengan objektiviti (alam),
kerapkali alam bertukar menjadi herot-benyot, tidak seperti adanya. Ini kerana minda
kita subjektif. Ia boleh meminda realiti mengikut kehendaknya. Oleh sebab itu, walaupun
kita semua membaca Quran yang sama, pemahaman kita berlainan. Untuk mengelak herot-benyot
ini, kita mesti ada suatu kaedah saintifik untuk memahami Quran. Dengan perkataan
lain, kita harus membiarkan Quran menjelaskan dirinya sendiri. Dengan perkataan
lain lagi, ayat menjelaskan ayat. Kita harus membaca dan memahami Quran secara keseluruhan.
Dalam kaedah tradisional, Hadis menjelaskan Quran. Nyata kaedah ini batal, kerana
Quran itu daripada pengetahuan Tuhan, sedangkan Hadis itu daripada akal manusia.
[1] Lihat Quran, 3: 19.
[2] Lihat Kassim Ahmad, Dilema
Umat Islam – Antara Hadis dan Quran, Forum Iqra’ Pulai Pinang, 2002.
[3] Lihat Quran, 23: 70 dan 43: 78.
1 comment:
ramai ayng mengaku baca QURAN bertahun2 tapi x fhm pa pun, x guna baca kalo x faham dan itu bukan tujuan QURAN sebenarnya sbb ia nya bukan buku lagu tapi petujuk, rahamt dan belas kasih dari ALLAH, tapi kalo setakat baca x fhm tiada guna nya...
Post a Comment