BETULKAH HADIS
KATA-KATA NABI MUHAMMAD?
Oleh: Kassim Ahmad
10 Mei, 2015
Telah saya nyatakan di tempat-tempat
lain bahawa dalam sejarahnya manusia melakukan banyak kesilapan, sesetengahnya
besar. Hudud sebagai hukum kesiksaan, seperti yang ditafsirkan oleh sesetengan
ahli hukum, satu daripanya. Itulah sebabnya wajar benar warisan yang kita
terima dari generasi dulu kita nilai semula sama ada betul atau tidak. Yang
betul kita teruskan; yang salah kita tinggalkan. Dengan demikian, kemajuan kita
akan senantiasa meningkat. Jadi, pemikiran kritis amat penting. Kita mesti baca
untuk mengetahui dan membuat, tetapi baca kita itu mesti selalu dengan kritis.
Sikap taksub kepada pemimpin atau sarjana itu satu kesalahan besar.
Sejak saya tulis buku Hadis: Satu Penilaian Semula dalam 1986,
Raja Fahd di Arabia, Jabatan Agama
Kerajaan Turki dan seorang penysarah Universiti Islam Antarabangsa telah
mengiyakan seruan itu. Malah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) sendiri
baru-baru ini menyatakan kemahuan mereka untuk menyemak semula Hadis, kerana
kemunculan kumpulan IS. Ini menunjukkan
anjuran saya itu tepat pada masanya dan relevan.
Harus diingat bahawa Nabi Muhammad
tidak bertanggungjawab terhadap kemunculan Hadis. Misi beliau semata-mata
menyampaikan Quran, dan tidak lebih dari Quran.[1] Hadis muncul kemudia kerana beberapa sebab;
ada sebab yang ‘baik’ untuk memasukkan ajaran yang baik dari tamadaun-tamadun
lain, seperti Yunani.(Tidakkah mereka sedar bahawa perbuatan ini menafikan sempurna
dan lengkapnya ajaran Quran?) Walaupun demikian, pada dasarnya, Hadis telah
menjadi saluran ajaran yang bertujuan untuk melemahkan orang Islam. Banyak
hadis mengandung ajaran-ajaran dari kitab Taurat, yang kita tahu sudah dipinda.
Umpamanya, hukuman bunuh bagi orang murtad, dan rejam hingga mati untuk
penzina, dan banyak lagi.[2]
Guru Agung yang memperkenalkan doktrin
baru dua sumber utama (Quran dan Hadis) tidak lain daripada pengasas ilmu
perundangan Islam, Iman Shafi’e (767-820), yang lahir 136 tahun setelah nabi
wafat. Sebelum ini sediki hadis sudah wujud, direka oleh pereka-pereka Hadis
dengan sebab-sebab tertentu.[3]
Apabila Guru Agung ini memperkenalkan
doktrin baru dua sumber utama, barulah timbul pengumpul-pengumpul Hadis bagi
puak Sunni dan juga bagi puak Syi’ah kira-kira 200 hingga 250 tahun selepas
nabi wafat, yakni di antara 6.6 dan 8.3 generasi kemudian. Jarak yang amat jauh
ini menampakkan kelemahan Hadis dari kedua-dua
segi sanad dan matannya. Ada orang sudah membuat suatu ujian saintifik
meletakan beberapa orang di sekeliling sebuah meja bundar, dibisikan satu ayat
kepada orang pertama dan disuruh dia bisikan kepada orang kedua seterusnya
hingga orang yang terakhir: didapati ayat itu tidak sama lagi dan sudah berubah!
Jika kelemahan ini begitu ketara,
mengapakah Hadis dipegang oleh kebanyakan umat Islam selama 1,400 tahun lebih?
Ini menunjukkan kebanyakan umat Islam tidak membaca dengan kritis, seperti yang
diperintah oleh Tuhan dalam Quran. Mereka taksub kepada pemimpin, padahal
pendewaan kepada pemimpin ini satu punca syirik. Saya ingat waktu saya
berdialog dengan ABIM pada tahun 1986, salah seorang daripada jurucakap mereka
Uthman Muhammady berkata kepada saya (dalam bahasa Inggeris), “Kassim, you have
gargantuan courage!” (“Kassim, awak terlalu berani!”). Saya berfikir lama
selepas dialog itu mengapa beliau berkata demikian kepada saya. Akhirnya, saya
membuat kesimpulan kerana saya berani mengkritik tokongnya, Imam Shafi’e!
Biar saya membuat satu pengkuan di
sini. Saya lahir di pedalaman di kalangan orang miskin. Maka itu saya
memberontak terhadap keadaan status quo.
Perhatikan sajak saya “Dialong” yang bait akhirnya berbunyi:-
/ada besok
maka pasti ada suria/aku akan pergi/dengan seribu Jebat si anak tani/kian lama kita mati dalam setia/ kali ini
kita hidup dalam durhaka/. (Tekanan
ditambah)
Jadi, saya kritis terhadap apa yang
saya warisi dari nenek moyang – apa yang saya panggil “Islam baka”. Saya
mencari Islam yang sebenar. Maka itu kaum Haman, puak birokrasi agama di zaman
kita sekarang, munuduh saya kufur (Majlis Fatwa Terengganu) dan JAKIM menuduh
saya “menghina Islam”. Birokrat agama
juga mengharamkan buku saya Hadis: Satu
Penilaian Semula. Sekarang sampailah masanya mereka memohon ma’af kepada
saya. Saya akan meminta Kerajaan mengarahkan institusi-institusi mereka yang
terbabit supaya menarik balik semua tuduhan palsu mereka terhadap saya.
Maha Suci
Allah! Segala puji bagi Dia!
KASSIM AHMAD
seorang penulis bebas Malaysia, Laman web beliau www.kassimahmad.blogspot.com
[1]
Aduan Muhammad kepada Tuhan yang masyhur itu berbunyi, “Tuanku, kaumku telah
membelakangkan Quran ini.” (Quran, 25: 30) Ini menunjukkan
bahawa kitab yang beliau bawa itu Quran, bukan Quran dan Hadis. Banyak ayat
Quran menyebut misi Nabi Muhammad hanya menyampaikan Quran, umapanya 3: 20; 5:
92, 99, dll. Quran disebut sebagai ‘hadis’ (7: 185; 12: 111, dll.). Mereka yang mengadakan sebuah buku lain,
selain Quran (68: 35: 38).
[2]
Lihat Kassim Ahmad, Dilema Umat Islam –
Antara Hadis dan Quran (Forum Iqra’ Pulau Pinang: 2002).
[3]
Lihat Kassim Ahmad, Lihat Kassim Ahmad, Hadis:
Satu Penilaian Semula (Media Intelek, Petaling Jaya: 1986).
3 comments:
Salam Pak Kassim.Kita tidak percaya hadis depa panggil kafir.....depa tak percaya Al-Quran tok guru jamin surga.
saya setuju dan nampaknya saya keseorangan.....
Terima Kasih saudara. "Saya mencari islam yg sebenar". Satu ayat yg padu dan tepat.
Post a Comment