ADAKAH MANUSIA BEBAS
ATAU TIDAK?
Oleh: Kassim Ahmad
19 Jun, 2015
Mengiku enam rukun iman yang diajar
kepada kita oleh teologi tradisional, rukun ke-6 itu percaya kepada qada dan
qadar, iaitu determinisme Tuhan. Anehnya, rukun iman ini berbeza dengan rukun
iman yang terdapat dalam Quran. Dalam Quran (4: 136) rukun yang ke-6 (percaya
kepada qada dan qadar, determinisme Tuhan) tidak ada. Jadi, rukun iman itu lima saja.
Walaupun Tuhan itu maha mengetahui,
ini tidak bermakna manusi tidak bebas. Tuhan tahu dari azali segala apa yang
berlaku. Umpamanya, dia tahu saya akan menulis artikel ini pada waktu ini,
tetapi yang tulis itu saya. Kalau saya tidak mahu tulis pun boleh. Jadi, kita tidak harus mengelirukan dua
perkara yang berbeza. Pertama, pengetahuan Tuhan; kedua, perbuatan Tuhan.
Walaupun Dia tahu saya akan tulis artikel ini hari ini, yang tulis itu saya,
bukan Dia.
Salah satu hujah kaum ateis itu pengeliruan antara dua perkara
ini. Jika Tuhan ada dan Dia maha berkuasa, mengapa Dia tidak menghalang
kejahatan daripada berlaku? Memang Tuhan mengajar kita supaya tidak melakukan
kejahatan, tetapi kalau Dia juga bertindak menghalang kejahatan yang manusia
lakukan, bermaknalah manusia tidak bebas. Ini bersalahan dengan kehendak-Nya
memberi kebebasan kepada manusia.
Perhatikan apabila Tuhan memberitahu
para malaikat Dia hendak menciptakan seorang khalifah di Bumi, malaikat bantah
dengan berkata, “Adakah Engkau hendak meletakkan di sana seorang yang membuat
kerosakan serta menumpahkan darah, sedangkan kami bertasbih memuji Engkau dan
mengkuduskan nama-Mu? Jawab-Nya, ‘Aku tahu apa yang kamu tidak tahu.’” (Lihat
Quran, 2: 30)
Nyatalah dialog di atas sebuah
kiasan. Ia tidak berlaku seperti itu. Ia mengkiaskan penciptaan manusia sesuatu yang amat hebat,
tetapi lagi amat berbahaya – seolah-olah
Tuhan mempertaruhkan reputasi dan prestij-Nya di situ! Bolehkan manusia
melaksanakan tanggungjawab dan amanah yang Tuhan berikan kepadanya untuk
memerintah dunia dengan baik? Kalau dia gagal melaksanakan misi yang diberi oleh
Tuhan kepadanya, bagaimana? Bukankah in akan membuktikan kegagalan Tuhan pula?
Dengan segala akibatnya kepada seluruh alam? Siapa akan menyembah-Nya lagi
selepas itu? Tiada siapa boleh membayangkan hal ini. Mesti inilah sebabnya
failasuf Perancis Jean-Paul Sarte dilaporkan berkata, “Man is condemned to be free!” (Manusia tidak ada pilihan kecuali menjadi
bebas!)
Jadi, pengetahuan Tuhan harus
dibezakan dari perbuatan-Nya.
Ambil frasa “dengan izin Allah”.
Tiada satu pun boleh berlak, kecuali dengan izin Allah. (Quran 10: 100; 6: 59).
Ini bermakna semuanya dalam pengetahuan Dia. Allah izin sesuatu perkara
berlaku, kerana itu sudah termaktub dalam Lohmahfuz atau pengetahuan Dia, atau jika di alam
manusia, kerana ia dikendaki manusia. Jika Dia tidak izin, maka tidak ada
kebebasan bagi manusia. Maka itu, lahirnya manusia di dunia satu peristiwa yang
besar dan menggerunkan, kerana ia boleh menghancurkan dunia, seperti yang
didakwa oleh malaikat. Tetapi, jawapan ringkas Tuhan kepada bantahan ini: “Aku
lebih tahu daripada kamu.” Yakni, Tuhan optimis tentang manusia.
Di satu lokasi lain, Tuhan menawarkan amanah (memerintah
dunia) kepda langit, bumi dan gunung, dan mereka tidak menerima amanah ini
kerana takut tidak upaya menanggungnya, tetapi manusia terima, dan Tuhan menyindir
manusi sebagai zalim dan jahil. (33: 72). Kalau kita bandingkan sindiran Tuhan
ini, ia Nampak semacam bercanggah dengan optimisme Tuhan terhadap kebolehan
manusia di atas. Ini bermakna sindiran ini merujuk kepada segi negatif manusia,
yakni kerosakan yang boleh dia lakukan.
Sejarah manusia di bumi menajdi
saksi. Walaupun manusia telah membuat kerosakan dan menumpahkan darah dalam dua
peperangan besar, dia juga telah membina tamadun-tamadun yang hebat
silih-berganti, dan sekarang di ambang kehidupan di angkasa lepas.
Satu soalan: mengapa umat-umat bukan
Islam (Amerika Syarikat dan Rusia) yang telah berjaya menghantar roket ke
angkasa lepas? Jawapannya dalam Quran juga. “Jika kamu beralih, Dia akan menggantikan
kamu dengan kaum lain, dan mereka tidak akan bertindak seperti kamu.” (47: 38)
KASSIM AHAMD
seorang penulis Malaysia bebas. Laman webnya www.kassimahmad.blogspot.com
3 comments:
Takdir besar seperti hidup, mati, jodoh telah ditetapkan dalam luh mahfuz, manakala takdir kecil seperti korek hidung diberi pilihan terhad yang Tuhan telah tahu apa impaknya. Jika tidak, manakan adil jika orang bukan Islam dilahirkan sebagai kayu api neraka!(jika dirasionalkan). Dunia adalah satu game, dan mungkin malaikat juga tidak tahu mereka juga berada dalam konspirasi game dunia ini... Segalanya, hanya tuhan yang tahu.
https://youtu.be/e-V-NYRAFuQ
Arifbillah hussain
http://www.gnosticman.org
Post a Comment