SUSUN SISTEM
PEMERINTAHAN NASIONAL KITA SENDIRI
Oleh: Kassim Ahmad
13 April, 2013
“Hendaklah kamu berpegang teguh pada
tali Allah dan jangan berpecah-belah.”
Quran,
3: 103
“Segala urusan mereka diputuskan
melalui perundingan di antara mereka.”
Quran,
42: 38
Demokrasi berparlimen dengan sistem
dwiparti yang Malaysia amalkan sekarang berasal dari Eropah, khasnya Great Britain. Penjajah utama
di Malaysia itu Britain, sedangkan di Indonesia, Belanda. Kedua-dua Malaysia
dan Indonesia itu Dunia Melayu, yang dulunya termasuk Kerajaan Melayu Patani,
yang kemudian dijajah oleh negara Thai. Perlu
diingat, kerajaan Melayu Melaka berasal dari Palembang, sebuah kota di
Sumatera, Indonesia.
Sistem dwiparti ini sebenarnya bermakna
sistem pemerintahan berasaskan konsep kerajaan/pembangkang. Pada tiap-tiap masa
dua gabungan parti (yang terdiri dari banyak parti), yang satu menjadi
pemerintah dan satu lagi menjadi pembangkan. Mengikut teori, pembangkang perlu untuk check and balance, atau sekat dan
imbang. Jika pemerintah bertindak melampaui
batasan, pembangkang menyekat – inilah terorinya.
Jika teori ini benar, mengapa tidak disekat kemunculan
kolonialisme dan imperialisme dalam sejarah? Bukankah kolonialisme dan
imperialisme itu kezaliman? Kita bertanya lagi, “Mengapa tidak disekat
perampasan hak rakyat Palestin, dan dibenarkan kolonialisme orang Yahudi
terhadap Palestin?” Kita boleh sebut banyak kes lagi untuk membuktikan
kepalsuan teori sekat dan imbang ini.
Dalam tamadun-tamadun tradisional
Timur, kritikan dan koreksi biasanya di buat dari dalam, walaupun
kadang-kadang kritikan dan koreksi
dibuat dari luar juga, seperti dalam kes-kes kudeta dan revolusi . Semua ini direkod
oleh sejarah.
Memang disebut dalam Quran, pada mulanya manusia itu
bermusuhan antara satu sama lain, seperti dalam teori Leviathan oleh failasuf Inggeris, Thomas Hobbes (1588-1679) “perang
oleh semua terhadap semua”. (Lihat Quran, 2: 36) Tuhan memberikan kita dua tangan; mengapakah
perlu digunakan satu tangan untuk merosakkan kerja yang lain? Kerjasama untuk
kebaikan daripada permusushan itu peringkat kejiwaan yang lebih tinggi, nafs’ul-lawwamah, dalam frasa Quran,
berbanding dengan nafs’ul-ammarah,
yang melambangkan peringkat kejiwaan kebinatangan. Jadi, kejiwaan kedua ini
dicapai oleh manusia apabila ia mengakui kebaikan orang lain. Dalam politik
antarabangsa, ini dicapai apabila Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu ditubuhkan
pada 1945 seleas Perang Dunia Kedua.
Walaupun sistem dwiparti itu ada manfaatnya, ia manifestasi
kejiwaan manusia yang rendah. Ia primitif
dan membazir; primitif kerana kejiwaan yang paling rendah, dan membazir
kerana terbahagi dua. Tidakkah boleh kita susun satu sistem pemerintahan yang
menggambarkan kejiwaan yang lebih tinggi – bekerjasama daripada bermusuhan?
Tidakkah boleh semua parti bersatu dalam satu permuafakatan yang besar
berasaskan patriotisme Malaysia? Dari
segi ini, prestasi perdana menteri kita yang kedua, Tun Abd. Razak, telah
membuka jalan untuk kita – semua parti mewakili semua kaum dan semua jalur
ideologi, dari kanan ke kiri, berkumpul dalam satu permuafakatan yang besar.
Perbuatan ini mendahului zamannya. Mereka yang terikat kuat dengan ideologinya
tidak boleh terima, sepertimama pimpinan pusat parti saya, parti sosialis
rakyat Malaysia, tidak boleh terima konsep ini. Nyatalah Tun Abdul Razak
mendahului zamannya.
Lagi pun, sistem dwiparti ini sedang runtuh di depan mata kita
di Eropah, rumah asalnya. Mengapa kita harus tiru sistem yang sedang runtuh?
Oleh itu, kita harus susun sistem kita sendiri. Kritikan dan koreksi boleh dibuat dari dalam. Tetapi ia memerlukan parti jenis baru. Ahli-ahli parti ini mestilah bermutu tinggi. Mereka faham perjuangan moral dan spiritual parti itu. Perjuangan tidak beku pada tahap material, tetapi meningkat ke tahap-tahap moral dan spiritual, yakni perjuangan untuk kebaikan dan kesempurnaan masyarakat nasional kita. Dalam konsep ini, kritikan, koreksi dan pembaharuan dibuat dari dalam melalui kaedah “menyerukan kebaikan dan melarang kejahatan” di semua peringkat organisasi, dari atas ke bawah dan dari bawah ke atas, memenuhi kaedah perundingan yang diajar oleh Tuhan kepada kita.
Oleh itu, kita harus susun sistem kita sendiri. Kritikan dan koreksi boleh dibuat dari dalam. Tetapi ia memerlukan parti jenis baru. Ahli-ahli parti ini mestilah bermutu tinggi. Mereka faham perjuangan moral dan spiritual parti itu. Perjuangan tidak beku pada tahap material, tetapi meningkat ke tahap-tahap moral dan spiritual, yakni perjuangan untuk kebaikan dan kesempurnaan masyarakat nasional kita. Dalam konsep ini, kritikan, koreksi dan pembaharuan dibuat dari dalam melalui kaedah “menyerukan kebaikan dan melarang kejahatan” di semua peringkat organisasi, dari atas ke bawah dan dari bawah ke atas, memenuhi kaedah perundingan yang diajar oleh Tuhan kepada kita.
Inilah sistem parti dan sistem
pemerintahan yang patut kita susun untuk negara kita, Malaysia.
No comments:
Post a Comment