REVOLUSI MEMANJANG – MENGENAL YANG HAK
DARIPADA YANG BATIL
Oleh Kassim Ahmad
4 April, 2013
Dalam
masa- dua tiga dekat ini, banyak peristiwa telah tercetus menggulingkan
diktator di Eropah dan di Asia Barat. Peristiwa-peristiwa ini telah diberi nama
revolusi, seperti revolusi halus di Cze choslovakia pada Disember 1989 dan revolusi-revolusi
di Tunisia, Mesir dan negara-negara Arab
lain mulai Disember 2010 membawa ke 2012. Adakah peristiwa-peristiwa ini suatu
kebangkitan, atau kerosotan? Apakah punca atau punca-puncanya?
Melihat
kepada negara-negara yang telah melalui gerakan-gerakan sosial aman ini, di
antara punca-puncanya pemerintahan diktator atau autokratik, kadar kemiskinan
dan penagguran yang tinggi, rasuah dan kenaikan harga barang-barang. Nyatalah
semua ini tidak baik bagi mana-mana masyarakat pun dan penentangan terhadapnya
wajar. Namun demikian, penentangan itu satu aspek saja dari masalah ini. Satu
aspek lagi penyelesaiannya. Kedua-dua aspek ini tidak boleh dipisahkan.
Semua
gerakan ini telah berjaya menggulingkan pemerintahan-pemerintah autokratik tersebut,
tetapi pembaharuan-pembaharuan yang diperlukan (pertumbuhan ekonomi,
pemerintahan yang demokratik, telus dan cekap dan penghapusan rasuah) tidak
atau belum berlaku. Apakah ia akan berlaku? Jika tidak, masalah tidak selesai;
huru-hara akibatnya.
Ramai
yang mengesan punca gerakan-gerakan penentangan aman ini kepada pengarun
tulisan-tulisan meluas seorang pengarang Amerika, Gene Sharp (lahir 1928) ,
seorang profesor sians politik di Universiti Massachusetts, Dartmouth.
Sejauh
mana aggapan ini benar atau tidak, nyatalah isu-isu ekonomi-sosial yang menjadi
asas gerakan-gerakan penentangan ini perlu ditangani dengan baik. Nampaknya,
gerakan-gerakan raksasa ini tidak mempunyai pemimpin-pemimpin yang jelas. Bukan satu tetapi ramai kumpulan yang
menyertainya. Di Mesir, umpamanya, setelah Mohammed Morsi dari pertubuhan
Ikhwan’ul-Muslimin , dipilih menjadi
presiden, belum ada apa-apa perubahan yang berlaku. Sebaliknya, akibat daripada
ketiadaan apa-apa perubahan, berlaku pula penentangan besar-besaran terhadapnya.
Apakah pelajaran yang boleh kita
dapat dari revolusi di Mesir ini? Nyatalah,
sesuatu perubahan sosial yang diperlukan mesti dirancang. Meruntuhkan order yang lama saja tidak cukup. Perancangan yang rapi
membangunkan satu order baru mengganti yang lama mesti ada.
Sejarah
membuktikan bahawa rakyat ramai, di bawah keadaan yang sesuai, boleh
dipengaruhi untuk bertindak baik atau jahat. Revolusi Amerika (1775-1783) contoh
revolusi yang membawa kepada kebaikan; Revolusi Perancis (1789-1799) membawa
kebaikan dan juga keburukan. Revolusi Rusia (1917) ganas dan membawa kepada
pemerintahan kediktatoran komunis yang kemudiannya dengan cepat ditumbangkan.
Begitu juga dengan revolusi komunis Chinas (1945-1952).
Revolusi
anti-kolonial yang melanda Asia dan Afrika selepas Perang Dunia Pertama dan
Perang Dunia Kedua membawa kepada kemerdekaan bagi banyak negara-bangsa baru,
termasuk India, Indonesia, Vietnam dan Algeria melalui perjuangan-perjuangan bercampur
aman dan berdarah.
Nabi Muhammad (570-632), pada
pendapat saya, memimpin sebuah revolusi
contoh (622-632) yang paling baik dalam sejarah. Ia tidak bermula dengan tunjuk perasaan
beramai-ramai. Ia bermula dengan sebuah falsafah yang mentakrifkan matlamat
sosial dan humanis yang dituju, melalui penggubalan perlembagaan untuk
negara-bangsa yang diinginkan dan melalui perjuangan bersifat humanis untuk
merealisasi matlamat perjuangan itu. Kejayaan revolusi ini dan impaknya dalam
sejarah dunia amat besar.
Namun demikian, kita tahu bahawa
sejarah tidak meningkat tunggal garis menegak. Ada kalanya ia merosot dan garisnya berpatah balik. Namun demikian,
dari segi jangka panjang, sejarah memperlihatkan evolusi budaya manusia. Demikian berlaku kepada semua revolusi;
demikian kepada revolusi Islam pimpinan Nabi Muhammad.
Alam Raya
dan sejarah bukti kepada wujudnya suatu kuasa yang memimpin masyarakat manusia
dalam semua tahap evolusinya. Kuasa ini telah merakamkan ajarannya dalam
kitab-kitab suci, termasuk kitab-kitab Taurat, Injil dan Quran. Di antara semua kitab suci ini, Quran memiliki
satu mekanisme dalaman (Kod 19; Quran, 70: 30) yang menjaminkan kesahihannya
sepanjang zaman. Saya percaya Quranlah yang
akan menyelamat kan manusia dari penyelewengan-penyelewengannya dan akan
membawa dia ke mercu kejayaan dan kesempurnaan.
3 comments:
mungkin selepas ini menulis boleh menggunakan point ? agak sukar membaca.
Salam Pak Kassim, saya dan isteri amat hargai perjuangan Pak Kassim tentang kebenaran dan keindahan Islam. Kami berharap diberikan peluang untuk menziarahi Pak Kassim, sekiranya Pak Kassim mempunyai masa terluang. Didoakan Pak Kassim dan keluarga sihat sejahtera dunia sampai akhirat. Wassalam.
Ikhlas drpd nordin.abas@yahoo.com.my
Salam Pak Kassim
1) Sekarang eloklah kita menggariskan langkah-langkah untuk diambil supaya kebenaran al-Quran disebarkan kepada semua rakyat Malaysia
2) Perlu juga ada perbincangan saintifik dan lebih terperinci untuk menerangkan mengapa adat-adat, nilai hidup, sistem-sistem, serta institusi-institusi yang mendokong sistem liberal-kapitalis ini akan akhirnya menghancurkan masyarakat atau kestabilannya. Pada hemat saya subjek ini harus menyentuh aspek-aspek psikologi, ekonomi, sosiologi, pembangunan, alam sekitar dan juga subjek2 lain
3) Kefahaman-kefahaman yang dipercayai Islamik tetapi sebenarnya tidak apabila sudah dikaji dengan kanta Quran haruslah disangkal satu per satu secara detail mengapa ia tidak berdasarkan al-Quran.
4) Tugas-tugas ini agak berat dan sudah tentu Pak Kassim tidak dapat melakukannya seorang diri. Perlulah ditubuhkan satu gerakan untuk melaksanakan semua ini.
Jangan berhenti menulis Pak Kassim. Saya sentiasa menanti tulisan-tulisan baru tuan.
Azfar
Post a Comment