Tuesday, July 09, 2013

TRAGEDI BERNAMA ISLAM




TRAGEDI BERNAMA ISLAM [1]

Oleh: Kassim Ahmad
25 Januari, 2011
(Disemak semula pada 11 Februari, 2013)

Bayangkan jika hari ini Nabi Muhammad turun balik ke Malaysia (tentunya tiada siapa yang mengenal beliau), apa akan jadi? Beliau akan melihat orang Islam mendakwa nama "Allah" itu milik mereka saja; orang Islam tidak mahu berdebat tentang agama dengan orang bukan-Islam kerana takut; orang Islam bergaduh sama sendiri kerana berbeza mazhab; orang Islam mahu bergaduh dengan orang bukan Islam kerana azan; orang Islam melarang orang bukan-Islam memberi salam; orang Islam ada kasta paderi, seperti orang Hindu dan Kristian; perkataan “Muhammad” diletakkan bersama perkataan “Allah” sama besar dan sama paras di rumah-rumah dan di mesjid-mesjid; orang Islam berselawat kepada beliau dengan menyalah-tafsirkan ayat 33: 56,  dan banyak lagi ajaran baru yang tidak diajar oleh beliau tetapi yang diamalkan oleh orang Islam. Beliau akan menitiskan air-mata, dan akan menegur mereka. Lalu orang Islam akan menghalau beliau keluar dari Malaysia, kerana beliau bahaya kepada ketenteraman awam!
Inilah "Islam" setelah ia berada di Malaysia selama 600 tahun lebih! Saya akan merumuskan penyelewengan-penyelewengan besar kepada tiga saja supaya kita tidak terjebak dalam perkara-perkara kecil.
Tiga penyelewenga besar itu: (i) Mendewa-dewakan tokoh agama (contoh Imam Shafi’e yang menyalah-tafsirkan ayat  4: 59 untuk menghalalkan Hadis dan bertanggungjawab mewujudkan doktrin dua sumber utama), (ii) Mengadakan kasta padera untuk mendiktatkan agama kepada rakyat, seperti dalam agama-agama Hindu, Yahudi dan Kristian, (iii) Memecahkan ilmu kepada ilmu agama dan ilmu sekular.
Esei ini saya namakan  "Tragedi Bernama Islam" , kerana agama Islam yang direadi Allah bertukar menjadi agama yang tiada bezanya daripada agama-agama lain yang telah menyeleweng. Orang Islam sendiri tidak menyedari penyelewengan mereka.
Ini bermakna orang Islam sendiri keliru. Umat Islam di seluruh dunia sudah jatuh sejak kejatuhan kota Baghdad di Timur pada 1258 dan kejatuhan kota Toledo di Barat pada 1429.
Mengapa? Ingat kembali bahawa Islam yang sampai ke Dunia Melayu dalam abad-abad ke-14 dan ke-15 itu Islam yang telah jatuh, selepas kejatuhan kota Baghdad. Yakni, “Islam” yang telah dimasuki penyelewengan-penyelewengan besar yang saya sebut di atas. Mengapakah penyelewengan-penyelewengan ini berlaku?  Salah siapa? Jawapan-jawapannya, pada asasnya, mesti kita cari dalam Quran sendiri, kerana Tuhan tidak lupa menyebut dalam Quran perkara-perkara yang perlu kita tahu. 
Ingat kembali amaran Tuhan yang jelas dalam Quran. "Rasul akan berkata: "Tuanku, umatku telah membelakangkan Quran ini. Demikianlah Kami wujudkan bagi setiap nabi musuh dari kalangan mereka yang berdosa. Tuanmu cukup sebagai pembimbing dan penolong." (25: 30-31). Amaran yang dahsyat ini nyata telah berlaku, tetapi mengapakah cerdik-pandai kita gagal menghuraikan perkara ini. Tetapi sebelum kita mendalami  ayat itu, saya ingin mengajak semua memerhatikan dua ayat suci yang memberitahu kepada kita bahawa kebanykan orang tidak akan beriman, walau bagaimana kita menggalakkan mereka untuk beriman. (Quran, 12: 103).  Di samping itu, kebanyakan mereka yang beriman, tidak beriman, kecuali menyengutukn Tuhan. (Quran, 12: 106)
Saya telah menulis buku, risalah dan banyak esei tentang kejatuhan Islam dan penyelewengan umat Islam. Tentu ramai orang telah membaca tulisan-tulisan ini. Di antara orang-orang yang telah membacanya tentulah termasuk  sarjana dan pemimpin politik dan agama. Mengapa mereka tidak bertindak dan mengambil langkah-langkah untuk mengatasinya? Mungkin kerana, dalam masa, katalah 100 tahun yang lalu, bermula dengan Jamaluddin al-Afghani (m. 1897) dan Muhammad Abduh (m. 1905), beberapa rumusan penyelesaian yang berbeza telah dikemukakan oleh berpuluh, mungkin beratus, orang sarjana dan cerdik-pandai yang telah mengkaji perkara ini. Mengapa belum diketemui jawapannya?
Dua ayat yang dahsyat yang kita petik di atas wujud dalam Quran dari awal. Bermakna Tuhan Maha Mengetahui nampak kemungkinan umat Islam (zaman Nabi Muhammad, kerana nabi-nabi lain mengajar Islam pada tahap masing-masing) akan melakukan kesilapan yang sama, seperti umat-umat lain dulu, lalu, melalui mulut nabi terakhir, Muhammad, mengeluarkan amaran besar ini. Mengapa tokoh-tokoh agama kita tidak memberi perhatian kepada amaran ini? Umpamanya, adat kita, di seluruh dunia Islam, melagukan Quran tanpa faham (bagi mereka yang bahasa Arab bukan bahasa ibunda) jelas melanggar peringatan ini. Bagi mereka yang bahasa Arab bahasa ibunda, mereka diajar supaya merujuk makna ayat-ayat Quran kepada golongan ulama (dengan bahasa lain, kasta paderi!). Kononnya, huraian para paderi ini cukup dan muktamad (istlahnya, ijmak)!
Saya menulis dalam memoir saya, Mencari Jalan Pulang: “Tidak ada kaedah yang lebih pintar daripada ini untuk menyembunyikan Quran daripada umat Islam.”  Seperti yang diungkapkan oleh pegawai-pegawai raja dalam zaman feudal Melayu dulu apabila sesorang itu hendak dihukum: "Sudah sampailah takdir Tuhan kepada anda!" (Yakni untuk disembeleh!) Demikianlah umat Islam sudah disembeleh kerana membuat kesilapan-kesilapan yang sama seperti masyarakat-masyarakat agama lain.
Dalam penyelidikan saya, apa yang dipanggil Hadith atau Sunnah itulah punca utama penyelewengan umat Islam. Quran dibuat buku nyanyian; Hadith dibuat buku pegangan! Selepas itu, umat Islam mewujudkan suatu kasta paderi (disebut ulama), yang tiada dalam ajaran Islam yang asal)) untuk mentafsirkan agama bagi mereka, seperti orang Yahudi, Kristian dan Hindu. Kemudian mereka pisahkan ilmu kepada dua kelompok yang berlainan: ilmu agama dan ilmu dunia.
             Ketiga-tiga faktor ini menjaminkan mereka akan kekal terperangkap dalam penjara yang mereka bina sendiri! Malang seribua kali malang! Mereka anggap penjara itu istana yang cantik! Mereka bangga duduk di dalamnya!
             Kalau saya hendak menceritakan ini semua dengan terperinci, saya kena tulis sepuluh jilid. Malangnya, saya tidak ada masa. Kita semua pun tidak ada masa. Kita perlu keluar dari penjara ini dengan segera. Nasib baik Quran, satu-satunya buku yang dijamin oleh Tuhan terpelihara daripada korupsi, masih ada pada kita. Quran akan datang balik kepada kita dan kepada seluruh dunia. Inilah yang akan mengeluarkan kita dari penjara dan akan menyelamatkan kita daripada kemusnahan besar yang menanti.
-----------------------
KASSIM AHMAD seorang penulis bebas Malaysia.  Laman web beliau www.kassimahmad.blogspot.com dan www.stormloader.com/qsm/jam
  




[1] Esei ini ditulis dalam tahun 2011, tetapi tidak disiarkan di mana-mana, kecuali dalam blog saya.

10 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Kassim Ahmad said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Non-Hadither said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
MAS said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.