Wednesday, November 29, 2006

DIALOG ANTARA UMAT ISLAM

Cendekiawan Islam Malaysia, Dr. Ismail Ibrahim, telah mencadangkan dialog agama bukan saja antara Islam dan Barat, tetapi khasnya antara Islam dan Islam. (Mingguan Malaysia, 8 Oktober, 2006; hal.6). Saya sokong penuh cadangan ini, kerana umat Islam sendiri sejak awal telah berpecah kepada puak yang bukan saja menyebabkan perbezaan pendapat, sama ada kecil atau besar, tetapi juga permusuhan dan peperangan. Ingat kembali Perang Unta (9 Disember, 656 antara Ali dengan penentang-penentangnya, termasuk Aisyah) dan Perang Siffin (28 Julai, 657 antara Ali dan governornya Muawiyah) .Ingat juga bahawa Khalifah kedua, Omar Ibn Khattab, Khalifah ketiga, Uthman Ibn Affan, dan Khalifah keempat, Ali, mati dibunuh. Dari perpecahan antara pengikut-pengikut Ali dan penentang-penentangnya terbentuklah kemudian beberapa puak, 200 hingga 300 tahun setelah Nabi Muhammad wafat, dengan teologi masing-masing. Dari puak-puak ini timbulah dua puak besar yang wujud hingga sekarang, iaitu Ahli Sunnah wal-Jamaah dan Syiah.

Ini menunjukkan sejarah Islam dari awal mempamerkan ciri-ciri taksub sesetengah orang Islam kepada aliran fikirannya (mazhab) dan pemimpinnya dan ini membuahkan kelakuan yang melampau dan “keganasan”. Satu contoh lagi patut dikemukakan, iaitu kelakuan Omar setelah Perjanjian Hudaibiyah di antara Nabi Muhammad dan pengikut-pengikutnya dengan orang-orang kafir Quraisy dimeteraikan. Perjanjian ini nampak seolah-olah berpihak kepada Quraisy dan tidak disenangi oleh Omar dan beberapa orang pengikut Nabi yang lain. Namun demikian, tindakan Nabi menerima perjanjian ini nyata kemudiannya mengandungi hikmah dan akhirnya membawa kemenangan kepada pihak Islam.

Dari contoh-contoh ini, nyatalah permusuhan dan “kegananasan” (perkataan ini digunakan kerana ketiadaan istilah lain yang lebih netral) ini bukan berpunca daripada sesuatu agama atau fahaman, tetapi daripada kecenderungan sesetengah pengikut sesuatu fahaman untuk bertindak melampau. (“Melampau” bermakna terkeluar dari batas kewajaran. “Kewajaran” suatu metafora yang merujuk kepada keadaan yang saksama.) Kita boleh mengesahkan andaian ini dari ajaran Tuhan yang melarang dua jenis penyelewengan, iaitu penyelewengan melampaui batasan kewajaran sama ada ke arah Kiri atau Kanan, atas atau bawah (contoh: tindakan terlalu keras membawa kepada pencerobohan dan keganasan; tindakan terlalu lembut membawa kepada penghinaan dan penindasan. Dalam Quran, Islam itu “Jalan Lurus” atau “Jalan Tengah”. Dalam istilah politik moden, ia tidak menyeleweng ke Kanan (Kapitalisme) atau ke Kiri (Komunisme). Ia mengimbangi dan mengharmoniskan dua tuntutan yang bertentangan, iaitu tuntutan individu dan tuntutan kolektif.

Jadi, ini bukan masalah fasisme Islam, seperti yang didakwa oleh Bush dan kumpulan konservatif barunya yang muncul dalam politik Amerika dalam masa dua dekad yang lalu. Ini masalah penyelewengan dalam ideologi. Kita ambil ideologi penjajahan serta bentuk-bentuk keganasannya: kemiskinan, kemuduran, tahanan haram, peperangan dan pembunuhan. Apabila sesuatu bangsa yang dijajah bangun menentang penjajahan itu serta menuntut kemerdekaan secara wajar, ia bukan keganasan tetapi pembelaan hak yang sah – mereka pejuang kebebasan, bukan pengganas. Dalam kes penjajahan Palestin, kuasa penjajah Israellah yang bersifat keganasan, bukan perlawanan oleh rakyat Palestin. Orang Palestin yang mengangkat senjata menentang penjajahan Israel di bumi Palestin bukan pengganas tetapi pejuang kemerdekaan.

Demikian juga dengan kes penaklukan A.S. dan sekutunya di Iraq. A.S. dan sekutunyalah pengganas, bukan rakyat Iraq yang bangun melawan mereka dalam bentuk perang gurila bandar. Tetapi ada kalanya penentangan ini megambil bentuk yang keras yang melampaui batasan kewajaran dan menyebabkan banyak kerosakan (nyawa dan harta-benda). Penjajahan itu salah dan penentangan terhadapnya sah. Namun demikian, penentangan yang menyebabkan kerosakan kepada nyawa dan harta-benda awam yang banyak tidaklah wajar dan harus dielak.

Ambil kes Perang Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua. Berapa banyak nyawa dan harta-benda yang terkorban? Sangat banyak! Patutkah peristiwa-peristiwa ini berlaku? Memang tidak patut. Apakah puncanya? Pergaduhan antara dua puak penjajah.

Bagaimanakah kita hendak menyelesaikan masalah permusuhan dan peperangan di kalangan umat Islam sendiri? Sungguh aneh umat yang diisytiharkan Tuhan “paling baik di dunia” dan “umat yang bersaudara antara satu sama lain” telah gagal bertindak demikian. Orang sinis akan mengatakan Tuhan sudah gagal!

Sebenarnya, Tuhan tidak gagal. Yang gagal ialah masyarakat-masyarakat yang telah diberi petunjuk oleh Tuhan, tetapi tidak mengikut petunjuk itu, kecuali sekejap saja, pada waktu rasul-rasul Tuhan berada bersama-sama mereka: contohnya, Musa, Isa dan Muhammad. Sebaik saja rasul-rasul itu tiada bersama mereka, mulalah penyelewengan berlaku, diikuti dengan kemerosotan perjuangan yang telah diajar oleh rasul-rasul itu dan kejatuhan masyarakat itu. Tetapi rancangan Tuhan meliputi bukan ssesuatu masyarakat saja, atau beberapa generasi masyarakat itu, tetapi masyarakat manusia secara keseluruhan dan tidak terbatas kepada tempoh tertentu. Masyarakat yang gagal melaksanakan petunjuk Tuhan akan diganti dengan masyarakat lain dan generasi yang gagal akan diganti dengan generasi lain, sehingga rancangan Tuhan terlaksana sepenuhnya. Rancangan Tuhan ialah mewujudkan masyarakat yang baik bagi manusia, dengan kata-kata lain, Firdaus. Firdaus ini perlu diperjuangkan oleh manusia sendiri, mengikut ajaran Tuhan dalam kitab-suci-Nya, khasnya Al-Quran. (Lihat Quran, 9: 111).

Mengapakah manusia, termasuk umat Islam sendiri, gagal mematuhi petunjuk Tuhan? Jawapannya yang ringkas ialah kerana mereka tidak mahu berjuang untuk meningkatkan jiwa atau nafs mereka dari peringkat haiwan (amarah, kadang-kadang disebut “dunia” dalam Quran) kepada peringkat yang lebih tinggi, peringkat kejiwaan yang mengiktiraf hak dan kepentingan sah orang lain (lawwamah) (pada tahap ini kita akan mencapai dunia yang adil) dan akhirnya peringkat kejiwaan suci (mutmainnah) yang berada di dalam keadaan damai dan harmonis dengan persekitarannya (Firdaus).

Sudah wujud empat jenis sistem hidup dalam masyarakat manusia dari dulu hingga sekarang. Dua daripadanya bersifat materialis, iaitu sistem liberal kapitalis Barat dan sistem Marxis komunis Timur. Yang kedua telah pun runtuh, dan yang pertama sedang menuju keruntuhan dalam masa terdekat (kegagalan hegemoni Inggeris-A.S.-Israel di Asia Barat ialah tandanya).

Sistem jenis ketiga ialah teokerasi, pemerintahan zalim atas nama Tuhan. Ia berlaku di Zaman Pertengahan Eropa sewaktu Gereja Katolik dan Paus berkuasa penuh. Sistem ini sudah pun hapus, tetapi muncul balik di Iran pada tahun 1979 di bawah pemerinthan yang dipanggil Republik Islam Iran. Pemerintahan ini telah bersekongkol dengan A.S. untuk menghancurkan Iraq. Sekarang A.S. dan Israel mungkin akan menghala meriam mereka terhadap Iran pula! Lihatlah bagaimana ketaksuban kepada puak mereka membuat umat Islam menjadi buta kepada kepentingan mereka sendiri!

Sistem jenis keempat ialah sistem yang boleh dipanggil republikan demokratik, mengiku istilah politik moden. Sistem yang dibawa oleh Nabi Muhammad, yang termaktub dalam Quran dan dilaksanakan oleh Nabi Muhammad di bawah Piagam Madinah di kota Madinah dan kemudian di seluruh Semenanjung Arab, boleh ditakrifkan sebagai sistem republikan demokratik. Republikan kerana ia bersifat rakyat; demokratik kerana ia diwujudkan berdasarkan musyawarah.

Sistem jenis keempat inilah sistem “Jalan Lurus” yang disebut dalam Quran. Ia tidak menyeleweng ke Kana atau Kiri, ke atas (teokrasi) atau ke bawah (anarki). Tiap-tiap masyarakat, pada zaman purba atau moden, pada waktu-waktu tertentu apabila masyarakt itu mengikut petunjuk Tuhan, dianugerah sistem republikan demokratik ini dan pada waktu-waktu itu mereka meningkat naik dan maju.

Dialog di kalangan umat Islam sendiri perlu diadakan. Malaysia, atau Malaysia melalui OIC, boleh dan patut menganjurkannya. Dialog ini perlu mencari kaedah yang baik untuk mendapat kejayaan. Kaedah yang paling baik ialah dengan kita melihat umat Islam secara keseluruhan, mengatasi batasan puak dan teologi puak. Kita mesti memakai kaedah tauhid, seperti yang diajar dalam ayat ini: “Kamu umat yang paling paling dari kalangan manusia: kamu menyerukan kebaikan dan melarang kejahatan dan kamu beriman kepada Allah.” (Quran, 3: 110). Ada tiga syarat pokok di sini untuk melayakkan masyarakat Islam menjadi masyarakat yang paling baik di kalangan manusia, iaitu mereka beriman kepada Tuhan Yang Esa dan mereka berjuang untuk menegakkan kebaikan dan menghalang kejahatan.

Nyatalah umat Islam sekarang sudah hilang kelayakan ini. Mereka hendaklah berusaha untuk mengembalikan kelayakan-kelayakan ini kepada diri mereka. Pada waktu itu, layaklah mereka memimpin dunia, serta menyelamatkan manusia dari kehancuran total yang menanti, kerana kegagalan kita menghalang angkara hegemoni A.S-Inggeris-Israel di dunia.

Kassim Ahmad seorang penulis bebas Malaysia. Beliau boleh dihubungi di kasmad@yahoo.com.my. Laman wen beliau http://www.kassimahmad.blogspot.com/

6 comments:

Anonymous said...

Keep on writing, Encik Kassim! Your views on Islam are worthy of note, especially in relation to Al Quran and Hadith. Ibn Rushd once said the Al-Mutakallimun (the theologians) have interpreted the Quran in a way that gave sway over the believers' minds and lives. How right he was!

Benta

armohd10 said...

The Malays are still in their fuedal system. We can see this in the structure of Malay organisation and in the behavorial norms of the Malays. In UMNO, the organisation structure and social ettiquttes of its members reflects antic from fuedal era. In recent UMNO convention, everybody kowtowed to its supreme leaders and other subordinate leaders. There was a strong display of emotions, kris kissing and declaring unquestionable allegiance and if anybody dare to say something different , he must be looking for trouble. This is just like the convention of the royal Malay court of the hikayat era.

The Malay at the convention still display old court antics. There was revered respect to those in power,display of wealth, kissing of hands ,bowing of heads and coy mannerism. These acts were just on the surface , for underneath those behavorial displays were show of support, confirmation of power and authority and exchange of favours.No one like to act differently, for he is in a fuedal organisation that is UMNO.

armohd10 said...

The Malays are still in their fuedal system. We can see this in the structure of Malay organisation and in the behavorial norms of the Malays. In UMNO, the organisation structure and social ettiquttes of its members reflects antic from fuedal era. In recent UMNO convention, everybody kowtowed to its supreme leaders and other subordinate leaders. There was a strong display of emotions, kris kissing and declaring unquestionable allegiance and if anybody dare to say something different , he must be looking for trouble. This is just like the convention of the royal Malay court of the hikayat era.

The Malay at the convention still display old court antics. There was revered respect to those in power,display of wealth, kissing of hands ,bowing of heads and coy mannerism. These acts were just on the surface , for underneath those behavorial displays were show of support, confirmation of power and authority and exchange of favours.No one like to act differently, for he is in a fuedal organisation that is UMNO.

armohd10 said...

The Malays are still in their fuedal system. We can see this in the structure of Malay organisation and in the behavorial norms of the Malays. In UMNO, the organisation structure and social ettiquttes of its members reflects antic from fuedal era. In recent UMNO convention, everybody kowtowed to its supreme leaders and other subordinate leaders. There was a strong display of emotions, kris kissing and declaring unquestionable allegiance and if anybody dare to say something different , he must be looking for trouble. This is just like the convention of the royal Malay court of the hikayat era.

The Malay at the convention still display old court antics. There was revered respect to those in power,display of wealth, kissing of hands ,bowing of heads and coy mannerism. These acts were just on the surface , for underneath those behavorial displays were show of support, confirmation of power and authority and exchange of favours.No one like to act differently, for he is in a fuedal organisation that is UMNO.

Anonymous said...

kassim ahmad is one of the pro anti-hadith rite?
good writing, but pity with the philosoph of antism.

Kassim Ahmad said...

Dear E. Zul,

In spite of your pessimism (which, alas, is general), thanks for your comment and appreciation.
Without wanting to sound boastful, I shall say that have drunk deep at the well of the divine Quran, and of the God-inspired works of ancients and moderns, before I arrived at this optimistic position. You will notice that my understanding of the Quran differs from the general orthodoxcy.
Have you read my essay, "The Meaningfulness of Life"? This essay should give you the reasons for optimism. I think you can can it at the website.
Please let me know by return.

Regards.
Kassim Ahmad.