Saturday, May 17, 2008

Now released!

Mencari Jalan Pulang -- Daripada Sosialisme kepada Islam
Kassim Ahmad.


Photobucket

Yes, THE Pak Kassim, the writer of the controversial 'Hadis -- Satu Penilaian Semula'.

The book is about his rich colorful life. Born in Kedah, Pak Kassim studied at University Malaya in Singapore in the 50s, and later taught at The School of Oriental & African Studies in London in the 60s.

He was the Chairman of Parti Sosialis Rakyat Malasia for 18 years from 1966 to 1984.

The storytelling is interesting, and very personal. An aspect of Malaysiana all, especially our young would find need to know. The life of a well known original thinker, a man not bound by prescribed or artificial boundaries. The life story of an intellectual unafraid to pursue his ideas wherever they may lead him to. In so doing he also gives us a reflection of ourselves and our society., together with glimpses of our history.

Read about his childhood stories growing up during the deprivation of Japanese Occupation, and later attending an English school during colonial times where he learned and acquired his life-long love for books and reading.

Undergraduates today attending universities under "our" control would be stunned to learn how much freedom students had in the 1960s attending campuses under colonial control!

Now available in all major bookstores.

4 comments:

Kerajaan Rakyat said...

Saya bukan ahli politik, tetapi saya membaca sifir politik melalui pemerhatian serta pengamatan tindak-laku dan sandiwara para pelakonnya. Pelakon sandiwara politik adalah mereka yang menjadikan lapangan politik sebagai sumber pendapatannya.

Slogan dan retorik yang beraneka adalah skrip sandiwara kutu-kutu politik ini. Samada kutu-kutu ini mementaskan sandiwara politik mereka di peringkat nasional, negeri, daerah atau desa, matlamat dasar mereka adalah meraih perhatian, simpati dan sokongan rakyat demi meliliti mereka dengan kekuasaan yang lumrahnya berakhir dengan matlamat sebenar mereka – menggunungkan harta kekayaan dan wang ringgit.

Sejarah banyak membuktikan, terlalu banyak mereka yang telah berpuluh tahun berkhidmat sebagai guru atau pengetua atau pegawai PTD yang hanya mampu memiliki sebuah rumah kediaman yang sederhana dan hanya termampu memiliki kereta paling hebatpun mungkin Proton Perdana atau Honda Accord 2.0 atau Volvo secondhand.

Manusia yang sama apabila terpilih sebagai wakil rakyat samada sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri atau Ahli Dewan Rakyat dalam jangka masa 4 atau 5 tahun telah berubah menjadi jutawan dengan hartanah, kereta dan perniagaan yang berbagai dalam nilai jutaan dan mungkin puluhan juta ringgit.


http://kerajaanrakyat.blogspot.com/

Layla Haq said...

saya telah mendapatkan buku ini, sedari awal melihatnya di Pesta Buku KL 2008. Harga yang agak berbaloi untuk memilikinya. Juga tidak berkesempatan menghadiri majlis pelancarannya.

Dan belum punya kesempatan menghayati. Buku ini tidak boleh di baca sewenang di dalam bas atau ketika sedang menunggu mata mahu mengantuk.

Saya masih perlu mencari ruang untuk membaca buku ini dengan saksama dan jiwa yang terbuka.

Apa pun, tahniah kerana berjaya menggamit rasa ketika membaca bab pertama buku ini serta ilustrasi buku yang mengandungi pelbagai cerita.

*saya adalah pelajar zaman teks sastera HANG TUAH.

Anonymous said...

Saya generasi baru yg masih di 'zaman tiada tanggungjawab' ketika buku hadis-1penilaian semula keluar dulu. Saya sudah membaca buku ini. Saya rasa kagum dengan Pak Kassim yg mencari dan terus mencari. Saya akan cuba dapatkan buku2 sebelumnya moga2 akan dapat tabiat 'mencari' ini.

Anonymous said...

saya baru sahaja membacanya semalam, walaupun bukan secara keseluruhan.
benar pendapat saudara, mahasisa sekarang pasti cemburu dengan kebebasan yang dikecapi oleh mahasiswa dahulu. pengalamn saudara dan juga peristiwa demonstrasi pelajar seputar 1970-an benar membangkitkan iri dalam diri saya ini. mahaiswa sekarang disekat oleh kerajaan dari segenap penjuru, hiburan yang disogokkan juga berjaya melemahkan