KHALIFAH, NAIB TUHAN
DI BUMI
Oleh: Kassim Ahmad
25 Mei, 2014
Apabila Tuhan mengumum kepada para
malaikat tujuan-Nya untu mewujudkan seorang khalifah di Bumi, mereka bantah.[1]
Sebab bantahan mereka nampaknya, kerana khalifah (yakni manusia) yang diwakilkan
oleh Tuhan untuk mentadbir dunia, akan merosakkan dunia. Tidak syak lagi,
bantahan para malaikat itu berasa, kerana, dilihat dari segi zaman sekarang, dua
peperangan dunia yang telah berlaku sangat distruktif dan nyaris-nyaris
menhapuskan tamaduan dan manusia sekali dari muka bumi! Satu peperangan dunia
yang ketiga yang tentunya akan melibatkan penggunaan senjata nuklier sudah
pasti akan berakhir seperti yang ditakuti itu – pemusnahan total!
Juga malaiakt hanya mengetahui alam
yang ada apada waktu itu, tanpa manusia, yang muncul di bumi sejuta tahu dulu.
Mereka hanya mengenal binatang yang memakan satu sama lain, malah, memakan
anak-anak mereka sendiri (menumpahkan darah dan membuat kerosakan).
Perihal Tuhan terus menciptakan juga
khalifah (yakni, manusia) menunjukkan sifat optimism yang tinggi di pihak
Tuhan. Malah hal ini sudah terbayang dalam satu ayat sebelum manusia wujud di
Bumi. Ayat ini berbunyi: “Ingat apabila Tuanmu memanggil semua keturunan Adam,
dan membuat mereka naik saksi untuk diri mereka sendiri, ‘Bukankah Aku Tuanmu?’
Mereka semua berkata, ‘Ya, kami naik saksi.’ Demikian maka kamu tidak boleh
berkata pada Hari Kebangkitan, ‘Kami tidak tahu tentang perkara ini.’” [2]
Di tempat lain Tuhan memperingatkan
kita demikian, “Kami telah menawarkan tanggungjawab ini kepada langit dan bumi,
dan gunung-ganang, tetapi mereka menolaknya dan takut kepadanya. Walau
bagaimana pun, manusia menerimanya. Merekalah zalim dan jahil!” [3]
Khalifah berasal dari perkataan
Arab, bermakna pengganti atau naib. Naib orang yang diwakilkan untuk melakukan sesuatu
kerja. Dalam konteks ini, kerja itu mentadbirkan dunia bagi pihak Tuhan. Makhluk-makhluk
lain, seperti pokok dan binatang, bertindak mengikut naluri yang dimasukkan ke
dalam diri mereka. Mereka tidak ada kebebasan melainkan bertindak mengikut
naluri mereka. Oleh yang demikian, mereka tidak dihukum. Sebaliknya, manusia
akan dihukum, kerana mereka bertindak mengikut pilihan mereka. Baik dibalas
baik; jahat dibalas jahat. Malah Quran memberitahu kepada kita bahawa manusia
akan menghukum diri mereka sendiri.[4]
Manusia ada dua dorongan: satu dorongan
ke atas untuk melakukan kebaikan; kedua, dorongan atau tarikan ke bawah untuk
melakukan kejahatan. Dorongan ke atas membawa kepada kehidupan yang lebih baik;
tarikan ke bawah membawa kepada kemerosotan.
Ilmu kejiwaan mengajar kita bahawa
diri manusia (Ar. nafs) ada tiga
peringkat: ammarah (kebinatangan), lawwamah (kritis), dan akhir sekali, mutmainnah (sempurna, syurga)[5]
Ambil satu contoh. Seratus orang ada dalam sebuah dewan. Kebanyakan mereka akan
berada di tahap bawah sekali (katalah 75%), dua puluh orang akan berada di
tahap kedua, dan lima orang lagi (5%) di tahap teratas. Mereka semua berada
dalam satau dewan pada satu masa, tetapi kejiwaan mereka berbeza.
Quran itu wahyu Tuhan kepada Nabi
Muhammad. Namun demikian, ada dua ayat yang menyifatkan Quran sebagai perkatan
rasul yang mulia.[6] Bagaimana kita hendak menghuraikan perkara
ini? Jawapannya terletak kepada keadaan kesedaran manusia. Kita tahu dari ilmu
kejiwaan bahawa dalam keadaan biasa
manusia tidak sepenuhnya sedar. Sebagian besar dari jiwanya tidak sedar; yang
sedar hanya sebagian kecil. Tetapi apabila dia didatangi ilham atau inspirasi
(wahyu tidak lain dari inspirasi), kesedarannya meningkat.
Ambil satu contoh. Apabila Beethoven menulis simfonanya yang termasyhur,
Simfoni No. 5, dia dalam keadaan berilham. Dalam keadaan ini, ia tidak sedar
akan persekitarannya. Kesedarannya penuh tertumpu kepada komposisi muzik itu.
Demikianlah bagi penyair, pelukis, ahli sains – malah bagi semua manusia. Quran
memberitahu kepada kita bahawa tidur itu seperti mati (tiada kesedaran); bangun
dari tidur seperti kebangkitan.[7]
Kita juga diberitahu bahawa semua yang baik itu daripada Tuhan; yang jahat daripada
diri kita sendiri di bawah hasutan syaitan.
Kerapkali orang bercakap tentang
Hari Kiamat. Tiada siapa tahu tentang Hari Kiamat, kecuali Tuhan. Mengikut
ahil-ahli sains, dunia ini (Alam Raya) sudah wujud berbilion tahun dan akan
terus wujud berbilion tahun lagi. Apabila tenaganya habis, ia akan runtuh. Pada
ketika itu, hanya Tuhan akan tinggal. (Quran “… illa wajhahu.”) [8]
Seorang individu biasanya akan hidup
selama 60 tahun. Selepas itu ia mati, diganti oleh anak-anaknya. Demikianlah
generasi diganti dengan generasi teruas-menerus sehingga seluruh Alam Raya
hancur, berbilion tahun akan datang. Demikianlah anak-cucu Adam dan Hawa akan kekal di Alam Raya lama, amat
lama lagi.
Mereka yang pesimis akan mengatakan Hari Kiamat sudah dekat. Quran
juga memberitahu kita Kiamat itu sudah hampir. Memang bagi Tuhan, demikianlah. Kepada
Tuhan masa itu tiada dan tempat juga tiada, Oleh sebab iu, kita berkata Tuhan
ada di mana-mana dan pada segenap masa. Hari kemudia itu satu zaman yang akan
datang. Oleh sebab manusia itu semua dari satu nafs (Ar. nafsun wahidah), maka manusia dihidupkan kembali sebagai manusia.
Oleh kerana peningkatan kesedaran dan peningkatan teknologi, maka manusia menghukum
dirinya sendiri sebagai proses pembersihan jiwa. Oleh kerana itu, pada satu masa
mendatang – jauh lagi -- semua manusia akan masuk syurga.[9]
KASSIM AHMAD seorang penulis bebas Malaysia. .
.
No comments:
Post a Comment